– Ska man göra något som är tufft, är det väl bara att ta hela skiten på en gång. Det var en tuff start och vi hade allt emot oss, konstaterar Johan Hedengren på Folklek.
Deras historia börjar nämligen under pandemiåret 2020, med alla osäkerheter det innebär. Johan hade dessutom nyss blivit tvåbarnspappa, när han och kollegan Katja Skånér sa upp sig från sina jobb som försäljningschef respektive vd på Lappset.
– Du vet hur det kan vara. Man sitter i bilen i flera timmar och börjar snacka om livet och framtiden, sådana samtal där man får feeling. Vi har sagt att det är startskottet, där såddes fröet på riktigt, säger Johan.
De var på väg hem från en jobbresa en junidag, och var på dåligt humör efter ett projekt som gått "helt åt pipan". Med det i bagaget, i kombination med förändringar på företaget där de jobbade och en vilja att testa sina egna idéer, vandrade tankarna åt ett annat håll.
– Då kändes det lockande att starta eget, berättar Katja.
Under 2021 kom de igång med sitt företag, Folklek, som säljer bland annat lekplatser, utegym och parkmöbler. Med det har de blivit småföretagare inom den bransch där de tidigare jobbade för ett stort bolag.
– Vi fick ingenting gratis. Även om vi hade varit i branschen och hade ett brett kontaktnät var det inte så att telefonen började ringa direkt, säger Johan.
Faktum är att när den väl gjorde det för första gången, var det inte Folklek personen i andra änden ville prata med.
– Vi tyckte att det fanns en trovärdighet i att ha ett 0171-nummer, så vi skaffade en växel. När det plötsligt började ringa en dag klunsade vi snabbt om vem som skulle få svara. Det blev Katja, säger Johan.
– Men det var ett kort samtal. Det visade sig att de hade ringt fel nummer, det var vår största konkurrent de ville prata med!
– Fast det kändes ändå stort att någon hade hittat vårt nummer och ringde oss, fyller Katja i.
Det första året bestod av hårt jobb med administration, byggande av hemsidan och research. Det var inte förrän mer än ett år senare som de kunde börja ta ut lön. När de jobbade på Lappset hade de en hel organisation bakom sig. Nu har de istället behövt lära sig om allt ifrån planering och planritningar till installation själva, för att kunna vara med i hela processen.
– Det var mycket jobb. Eftersom vi inte tog ut någon lön suddades gränserna ut och det spelade inte så stor roll när vi jobbade. Det blev många helger i början, berättar Katja.
Företaget har numera fyra anställda och telefonen ringer mer regelbundet. Alla jobbar med försäljning och de har olika ansvarsområden, men de har inga specifika roller.
Periodvis sker många projekt samtidigt, och resultatet av deras hårda arbete har börjat synas i siffror och nomineringar.
Från 2023 till 2024 ökade de omsättningen från 12 till närmare 27 miljoner kronor. Förra året nominerades Folklek till årets komet på företagargalan Guldliljan i Enköping. I år gick de hela vägen och vann i den kategorin.
– Det är såklart jätteroligt. Det har nog gått lite snabbare än vi trodde, men det är ju ett kvitto på att vi gör någonting rätt, säger Johan.
– Lokalt är det också viktigt, menar Katja.
När de blickar framåt har de ett tydligt mål framför sig.
– Vi tror stenhårt på det här och det är en rolig bransch. Vi vill slå oss in i toppskiktet av leverantörer, säger Johan.