I veckan berättade vi om Jan-Erik Johansson och det erbjudande han fått från företaget, om en förlängd fordonsgaranti när hans egen hade gått ut.
Konsumentverket har fått in över 860 anmälningar om samma sak.
Brevet ser ut som en uppmaning att förlänga bilens fabriksgaranti. Men i själva verket kommer utskicket från företaget Svensk Fordonsgaranti som säljer något som inte alls har med fabriksgaranti att göra, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
– När man läser brevet är det lätt att tro att det är riskfyllt att inte betala, att man står helt utan skydd. Det är också lätt att tro att utskicket kommer från bilfirman där man köpt bilen eller fått den servad, säger Carolina Andersson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.
Nu stämmer KO företaget och vill att domstolen förbjuder marknadsföringsmetoderna och dömer företaget att betala en miljon kronor i marknadsstörningsavgift.
Företaget har valt att inte kommentera EP:s artikel i veckan.