När EP besöker en livsmedelsbutik i Enköping såg vi att Jan och Gunilla Brevemark hade en ekologisk produkt i sin kundvagn.
Varför valde ni ekologisk mjölk?
– Man vill ha en bättre produkt. Men när vi åker och handlar på små gårdar där det är närproducerat känns det viktigare att man vet var det kommer ifrån, än att titta efter en eko-märkning, säger Gunilla Brevemark.
Idag ser inte konsumenterna eko-märkningen med samma ögon. En ekologisk produkt behöver inte ha närproducerats, något som konsumenterna gärna vill ha.
– Just närproducerat verkar vara ett behjärtansvärt sätt att tänka från konsumentens sida. Men även i Sverige kan det innebära transporter på 20-30 mil. Eko-trenden är lite "ute" nu, fokus har legat på vegan- och närproducerat istället. Och pengarna styr eftersom handlarna naturligtvis hakar på trender de tror på. Kunderna i sin tur tror på vad som marknadsförs, säger Olle Linder, ordförande i föreningen Upplandsbonden som är en ekonomisk förening bestående av KRAV-gårdar runt om i Uppland.
Även för handlarna märks det minskade intresset för ekologiska livsmedel och på hyllorna syns allt oftare varor märkt "Från Sverige" exponerat istället.
– Det klart att man som handlare ser trender. Just nu håller människor i sina pengar och jagar lite större förpackningar och extrapriser. Och det är oftast inte ekologiska produkter, säger Johan Lindblom, ICA-handlare i Enköping.
För butikerna är det lättare att få ner priserna om man köper lite större partier av konventionella produkter. En konsument som enbart handlar utifrån reklamkampanjer får alltså sällan se ekologiska produkter.
– En del kunder vill se eko-märkningen, andra vill se att det är lokalproducerat och har tankar på klimatpåverkan. Men i slutändan är det prislappen som för många avgör. Men vissa ekologiska varor säljer bra även fast de inte odlas i Sverige, till exempel bananer, säger Johan Lindblom.
Runt 2010 blev ekologiska produkter trendigt och var något konsumenterna efterfrågade. Hälsotrenden ledde till att människor ville äta bra mat och värna om djur, miljö och klimat. En trend som stannade av och vände 2017. Och i och med kriget i Ukraina och inflationen började den peka ordentligt nedåt.
En speciell eko-märkning på livsmedel garanterar att de framställts på rätt ekologiskt sätt och att producenten är certifierad.