Kritik mot kommunens granskning av bidrag

Enköpings kommun får kritik hur arbetet runt bidrag till föreningar granskas. Däribland ses avsaknaden av verksamhetsbesök som en allvarlig brist.
– Vi har en löpande dialog och misstänkliggör inte föreningar, säger Jimmy Wiltfalk, enhetschef föreningsstöd.

Enköpings kommun.

Enköpings kommun.

Foto: Anette Östlund

Enköping2025-03-24 17:37

Många föreningar tilldelas olika typer av föreningsbidrag. Revisorer på företaget PWC har granskat kommunens interna kontroll för hanteringen genom fem olika revisionsfrågor. Resultatet visar att de inte är helt nöjda på någon punkt.

– Det mesta har vi hanterat. Vi har utvecklat vårt regelverk för föreningsbidrag och utvecklat rutinerna successivt och är i dag på en väldigt bra plats skulle jag vilja säga, sen finns det saker vi behöver fortsätta att förändra, säger Upplevelseförvaltningens chef Jonas Nyström.

Ett nytt digitalt system har gjort att många punkter därmed kunnat bockas av utifrån granskningen, samtidigt som internrevisionen följs noga och fler åtgärder ska sättas in.

– Vi har ett nytt regelverk och nytt system som gör att det blir både mer rättssäkert och som också säkerställer att vi har en likabehandlingsprincip, vilket är viktigt, säger Jonas Nyström.

undefined
Jonas Nyström, chef Upplevelseförvaltningen.

Granskningen presenterades av PWC i december. Där poängteras bland annat att kommunen bör säkerställa tydliga rutiner och bedömningsgrunder – vilket det nya systemet förhoppningsvis ska bidra till. De granskande revisorerna ser en allvarlig brist i att det inte genomförs verksamhetsbesök och fysiska kontroller av föreningarna som fått bidrag och att det riskerar att utbetalningar inte används till rätt ändamål.

Enhetschefen för föreningsstöd, Jimmy Wiltfalk, berättar att nya rutiner är på plats genom det nya digitala systemet och menar att den effektiviseringen kan ge större utrymme för andra delar.

undefined
Jimmy Wiltfalk, chef föreningsstöd.

– Vi behöver kanske göra mer kontroll utifrån vad vi ser i andra kommuner, framför allt i storstäderna. Men det handlar också om på vilket sätt man gör det. Vi har otroligt många föreningsdialoger och möten där vi också pratar om de bidrag de har sökt.

Han berättar att pengar ska redovisas tillbaka till kommunen och om de anser att en förening inte håller sig till vad som är överenskommet, så blir den återbetalningsskyldig.

– Vi kontrollerar kanske på andra sätt. Vi har en löpande dialog och misstänkliggör inte föreningar. Har vi nya föreningar som inte har sökt tidigare eller någon som inte redovisat på ett bra sätt tidigare så har vi lite extra ögon på dem. Men det är inte omöjligt att vi kan behöva ha en mer tydlig funktion utifrån vad PWC har skrivit, säger Jimmy Wiltfalk.

Granskningens punkter

Rekommendationer till Upplevelsenämnden utifrån genomförd granskning från PWC: 

● Säkerställ att tydliga rutiner, checklistor och bedömningsgrunder upprättas för handläggningen av föreningsbidrag och tydliggör hur ställda krav ska styrkas, kontrolleras och dokumenteras. Detta i syfte att säkerställa spårbarhet och minska personberoende och sårbarhet i handläggningen av föreningsbidragsärenden. 

● Tillse att det upprättas riktlinjer och villkor för de särskilda stöd som nämnden kan fatta beslut om. 

● Säkerställ tillräcklig omfattning av kontroller i alla delar i processen och att utförda kontroller, bedömningar och vidtagna åtgärder i handläggningen av föreningsbidrag systematiskt dokumenteras och signeras. Tillse att uppföljande kontroller av bidragsberättigade föreningar sker årligen i enlighet med riktlinjerna. 

● Säkerställ en tillräcklig uppföljning och återrapportering av bidrag samt tillse att det dokumenteras.

● Riskbedöma hela föreningsbidragsprocessen inom ramen för nämndens systematiska arbete med intern kontroll. 

● Undersök möjligheten att begränsa antalet användare som kan göra ändringar av inbetalningsuppgifter och beräkningsgrunder i bidragssystemet. 

● Tillse ett strukturerat systematiskt arbete med verksamhetsbesök och fysiska kontroller som inkluderar rutiner samt dokumentation av besök och utförda kontroller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!