Kund får rätt mot butik om sina gamla trasiga skor

En man i Enköping traskade runt i sina skor i ett och ett halvt år.
Tills de gick sönder.
Butiken sa nej men nu har han fått rätt till ersättning i Allmänna reklamationsnämnden.

Skorna var väl använda med dålig söm från början. En kund från Enköping får rätt mot butiken.

Skorna var väl använda med dålig söm från början. En kund från Enköping får rätt mot butiken.

Foto: Fotograf saknas!

Enköping2025-06-03 05:00

Skorna som mannen köpte i en skobutik i Västerås var av skinn och kostade 1 500 kronor våren 2023. Han använde skorna och när en söm släppte ett och ett halvt år senare gick han till butiken och visade upp skorna, för att få skorna utbytta eller ett tillgodokvitto.

Han menade att skorna har spruckit i sömmen på grund av dålig kvalité. På de nyare modellerna var sömmen borttagen och han resonerade att det troligtvis var fler som haft problem. Butiken sa nej med följden att mannen lämnade in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Skobutiken svarade ARN att det syntes tydligt att bakdelarna var nedtrampade på skorna. Båda bakre delarna hade format sig och skinnet hade veckats och börjat spricka i vecken. Den ena sömmen hade gett sig och den andra såg ut att kunna ge sig relativt snart. De bedömde att det var frågan om fel orsakat av slitage och inget annat.

Nämnden på ARN tog del av handlingarna i ärendet och granskade även skorna. De konstaterade att materialet har brustit vid sömmen, med slutsatsen att det beror på en dålig konstruktion. Så enligt ARN:s bedömning är det en fråga om ett produktionsfel. Och det gäller oavsett om skorna använts regelbundet eller inte. 

Skobutiken har inte motbevisat att felet inte fanns från början och har därmed ansvarar för att ha sålt en bristfällig produkt. Nämnden rekommenderar i sitt beslut att skobutiken betalar 750 kr till Enköpingsbon efter avdrag för användning.

Mannen från Enköping ska mot detta lämna tillbaka skorna.

Myndigheten ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. 

Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att de varken står på konsumentens eller företagets sida.

Källa: ARN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!