Livsmedelsbutikernas slarv kan leda till böter

Slarviga etiketter, orena lokaler och bristfällig information. Två butiker i Enköping har fått nedslag i livsmedelskontroller – och hotas nu av böter. Men butiksägarna menar att allt är under kontroll.

Bilder från livsmedelskontrollen vid Franzens livs. Vid nötter som såldes i lösvikt satt etiketterna huller om buller. Exempelvis satt ingrediensföreteckningen för vattenmelongodis vid de allergiframkallande valnötterna.

Bilder från livsmedelskontrollen vid Franzens livs. Vid nötter som såldes i lösvikt satt etiketterna huller om buller. Exempelvis satt ingrediensföreteckningen för vattenmelongodis vid de allergiframkallande valnötterna.

Foto: Enköpings kommun

Enköping2025-06-18 06:33

– Vi har börjat rensat, städa och ordna allt. Inga problem, allt ska åtgärdas enligt plan, säger Franzens Livs butiksägare Wael Atawi.

Vid en inspektion i april noterades flera brister i Franzens Livs. Butiken verkade främst ha det struligt med lösviktsförsäljningen av nötter. Utöver att lådor och skopor saknade rengöringsmöjligheter, så var det oordning bland etiketter. 

Bilder från livsmedelskontrollen vid Franzens livs. Vid nötter som såldes i lösvikt satt etiketterna huller om buller. Exempelvis satt ingrediensföreteckningen för vattenmelongodis vid de allergiframkallande valnötterna.
Bilder från livsmedelskontrollen vid Franzens livs. Vid nötter som såldes i lösvikt satt etiketterna huller om buller. Exempelvis satt ingrediensföreteckningen för vattenmelongodis vid de allergiframkallande valnötterna.

– Alla våra lösa nötter har sina etiketter och är korrekta nu. Vi satte också upp skyltar att fråga personalen om man har allergi, säger Wael Atawi.

På golvet upptäcktes även en påse med solrosfrön som såldes i lösvikt i butiken. 

Solrosfrön förvarades på golvet på Franzens livs
Solrosfrön förvarades på golvet på Franzens livs

– De skulle ha varit på lagret. Jag visste inte att det låg solrosfrön där. Kanske någon i personalen hade sålt solrosfröna och sen glömt att de ställt de där, säger butiksägaren.

I frysdisken saknade köttbitar märkning. Enligt Wael Atawi fanns etiketterna på kartongen, som kastats av misstag. Köttet är nu returnerat till leverantör. I grönsaksavdelningen låg ruttnade gurkor och grön potatis. Det tillhör inte vanligheterna enligt butiksägaren.

– Inspektören kom förbi och såg ruttna gurkor men de brukar vi kasta ut direkt, säger han.

Även handhygienen kritiserades. Personal bytte handskar utan att alltid tvätta händerna.

– Vi har tillgång till handfat på personaltoaletten, säger butiksägaren.

Men att endast ha en möjlighet för handtvätt tyckte inte inspektören var nog. Butiken har nu fått krav på att installera ett extra handfat. Något som butiksägaren hellre hittar en annan lösning på.

– Nu säljer vi bara torra produkter, jag tror inte att det behövs ett till då. Men det har jag inte meddelat inspektören än, säger han.

Handlaren Wael Atawi driver livsmedelsbutiken Franzens Livs i Enköping
Handlaren Wael Atawi driver livsmedelsbutiken Franzens Livs i Enköping

Han menar att kunderna inte har någonting att oroa sig för.

– Vi förbättrar butiken hela tiden. Under hela 2023 var vi bristfria. Även X-tra mat har varit min och det var aldrig brister, säger Wael Atawi.

Kanske inte tidigare, men efter en inspektion i mars har nu även butiken X-tra mat visat sig bristfällig. Kontrollen gjordes efter att en ny verksamhet registrerats, och då hade den nuvarande butiksägaren drivit X-tra mat i ungefär fem månader. Något som även spelade roll i inspektionens resultat, enligt Hamza Aqel. 

– När jag tog över butiken var det katastrofalt. De hade inte haft koll på någonting. Vi fick fixa deras problem för att kunna göra någonting bra av det. Det är därför det tagit tid, säger han.

Hamza Aqel, ägare av butiken X-tra Mat i Enköping
Hamza Aqel, ägare av butiken X-tra Mat i Enköping

Inspektören noterade bland annat en smutsig mopp i gråbrunt vatten nära köttberedning, smuts i kylrum och slitna skärbrädor. 

– Moppen har bytts ut, den var gammal och skulle slängas. De nya skärbrädorna är på ingång också, säger Hamza Aqel.

I butikens frysar fanns köttbitar som helt saknade märkning. Det var inte bara otydligt för kunder, inte heller butikspersonalen visste var det kom från. När den nya verksamheten köpt butiken, verkar de nämligen fått vissa matvaror på köpet.

–Det köttet fanns kvar sen tidigare, etiketterna hade ramlat av. Men nu är det nytt kött, säger butiksägaren.

Att hålla koll på sina leverantörer är viktigt, särskilt om en produkt skulle behöva återkallas, menar inspektören. Men nu är alla etiketterna korrekta och på plats i frysdisken, enligt butiksägaren Hamza Aqel
Att hålla koll på sina leverantörer är viktigt, särskilt om en produkt skulle behöva återkallas, menar inspektören. Men nu är alla etiketterna korrekta och på plats i frysdisken, enligt butiksägaren Hamza Aqel

Vid lösviktsäggen saknades skyltar och i delikatessdisken fanns varken rena skyddskläder eller papper för handtork. Även det är enligt Aqel åtgärdat. Dessutom saknades fungerande termometrar i kylar och frysar.

– Vi håller på med el och frysar just nu, vi fixar allt samtidigt, säger han.

Varför tror du att det var så många brister?

– I början händer misstag, man lär sig av dem. Nu har vi det under kontroll och det kommer bli bättre framöver, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!