Det handlar om ett 200 hektar stort område, cirka sex kilometer nordöst om Enköping. Större delen av området är där som det i många år planerats för en motorsportanläggning.
När markägaren Aros Property Development 2022 ville ändra inriktning på planerna och istället anlägga en testbana samt en modern logistik- och teknikpark passade kommunen på att involvera även sina egna 50 hektar i planeringen. Här förbereds nu så kallat verksamhetsområde där det i framtiden kan bli exempelvis industri, kontor eller handel.
I planprogrammet framgår att hela området ska ha ambitionen att bli hållbart, klimatsmart och energipositivt.
– Det är ett ofantligt stort område med skog och våtmark som ska hårdgöras. Att kalla det energipositivt är en ekvation som inte går ihop, säger Linda Johansson.
På kommunstyrelsens senaste möte fick Socialdemokraterna med sig övriga partier på att ärendet inte ska drivas vidare förrän exploatören förtydligar hur projektet ligger i linje med Enköpings kommuns hållbarhetslöften, koldioxidbudget och vattenplan.
Linda Johansson är beredd att säga stopp till planerna om man inte kan få svart på vitt att löftena kommer att kunna hållas.
– Vi måste ju stå upp för våra löften, som vi alla skrivit på. Annars måste vi ju säga att vi struntar i vårt klimatarbete, säger hon.
I arbetet med programmet har det jobbats med långsiktiga mål som ska vara ett verktyg för hållbarhetsstyrning i området. Dessa mål varken lugnar eller räcker menar Socialdemokraterna.
– Nej, verkligen inte. Just nu klassar vi det bara som fina ord. Ska projektet genomföras vill vi först veta att det inte är greenwashing, säger Jesper Englundh (S).
Uttrycket innebär att företag framställer sig som mer miljövänliga än de är genom att exempelvis använda termer som "grön" och "miljövänlig" utan konkreta bevis. Nu vill både Socialdemokraterna, Nystart Enköping och Vänsterpartiet ha just konkreta bevis.
V och NE kan i dagsläget inte säga om de är beredda att stoppa projektet om det visar sig inte klara hållbarhetslöftena.
Men även de blågröna partierna och Sverigedemokraterna ställde sig bakom oppositionens krav.
– Enda anledningen att vi gick med på återremiss är att vi gärna ser att vattenplanen förtydligas. Vi har haft synpunkter på den tidigare, hur regnvattnet ska tas omhand när ytorna hårdgörs. Vattenproblematiken är stor så det var rimligt för oss att gå med på en runda till, säger Peter Book (M), kommunstyrelsens ordförande.
Stoppar ni projektet om det visar sig inte ligger i linje med kommunens klimatambitioner?
– Nej, det finns ju lösningar som går att få fram, med dammar och annat, säger Peter Book.
Socialdemokraterna är också skeptiska till Aros Property Developments förmåga att ro sitt projekt i hamn.
– De har ju hållit på med planeringen för motorbana i över 20 år. Det kanske är så att det området borde planeras för något annat? Men visst, blir vi motbevisade så omprövar vi vårt ställningstagande, säger Jesper Englundh.
Innan kommunen påbörjar detaljplanearbetet är det bestämt att exploatören för Aros park måste visar upp ett intentionsavtal eller annan avsiktsförklaring som ett bevis på att det finns intressenter för projektet och att dessa ställer sig bakom hållbarhetsambitionerna för området.