Nya lagen som ingen i Enköping kontrollerar att den följs

Nytt år och en ny lag har sett dagens ljus.
Den är lite luddig och Enköpings kommun kommer inte ha möjlighet att kolla att den följs.

Magnus Hellmark (C), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden i Enköpings kommun, tycker nya lagen är lite luddig.

Magnus Hellmark (C), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden i Enköpings kommun, tycker nya lagen är lite luddig.

Foto: Scharlotte Peppare

Enköping2025-01-13 05:00

Laddpunkterna för elbilar utökas i Enköping.

Från 1 januari 2025 ska de fastighetsparkeringar som har fler än 20 platser, och inte är bostadshus, även ha minst en laddplats.

Det kanske låter som enkel information. Men det är inte alla som förstår vad den nya lagen innebär. Varken de som kör elbil eller de som måste följa kravet.

– Det är en lite luddig lag, säger Magnus Hellmark (C), ordförande för miljö- och byggnadsnämnden.

Ett exempel är möbelbutiken Mios kundparkering med runt 60 platser där det inte finns några publika laddstolpar – men man uppfyller ändå lagkravet, eftersom det finns hela fem ladduttag för personalen. Enligt Boverkets tolkning av lagen måste alltså inte laddplatserna vara tillgängliga för allmänheten.

– Kunderna har ännu inte efterfrågat möjligheten att ladda. Men kanske blir det en laddpunkt i framtiden. Det är koncernen som driver frågan, så jag vågar inte säga hur det blir, säger Helen Söderling, butikschef på Mio.

undefined
"Personalen uppskattar att det finns laddningsmöjlighet för elbil", säger Helen Söderling, butikschef på Mio i Enköping.

På sidan av Ica Maxis stora byggnad står Magnus Hellmark och laddar sin elbil i vinterblåsten. Där finns en laddstation som Mälarenergi satt upp. Det står en bil till där, och föraren säger att han bara passerar Enköping och svängt in för att ladda lite.

– Vi har 70:an och E18 som går utanför. För dem är det kanske är viktigare att ladda när de passerar Enköping. De som bor här kanske laddar hemma istället för när de åker och handlar, säger Magnus Hellmark (C).

Den nya lagen – vad är syftet?

– Det handlar om att man vill öka takten av utbyggnaden av laddinfrastruktur, både i Europa och i Sverige. För att främja en grön övergång.

Enköpings kommun är delaktig på två sätt. Det ena är inom det hållbarhetsarbetet de driver, för kommunens egna verksamheter och även kommunen som helhet, att det ska kunna genomföras. 

Det andra är när det söks bygglov för fastigheter. Då ser Enköpings kommun till att laddpunkter finns med i arbetet, och att man uppfyller kravet. Och det gäller även retroaktivt.

undefined
Magnus Hellmark (C), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden i Enköpings kommun, passar på att ladda bilen.

Kommer det ske inspektion av alla större parkeringsplatser nu för att se att kravet följs?

– I första läget tror jag inte att vi kommer att jaga. Utan det är om frågan uppstår och det blir ett tillsynsärende, då kan vi tänka oss att titta på det och se om det uppfyller kraven. Men jag tror inte i det här läget att vi kommer jobba genom att uppsöka alla byggnader och göra en inventering. Inte i det här läget.

I vilket läge då?

– Om vi har de resurserna. Det har vi inte idag för att göra det uppsökande arbetet. Vi räcker inte till, säger Magnus Hellmark (C), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden.

Dag Henriksson är på väg till sin bil på Ica Maxis parkering efter att han handlat. Men just idag är det inte en elbil han kör:

– Min elbil är hemma för den har gnisslande bromsar och ska in på verkstad, säger han.

När du använder elbilen vill du att det ska finnas en laddplats medan du handlar?

– Nej, det är inget jag saknar. För jag brukar ladda bilen hemma, säger Dag Henriksson.

undefined
Dag Henriksson har handlat på Ica Maxi och är på väg till sin bil.

När EP besöker några stora parkeringar utanför butiker i Enköping är det långt ifrån alla som har en laddpunkt. Inte ens för sin personal. Men det är inte butikens ansvar att följa den nya lagen – om de endast är hyresgäster.

– Det är fastighetsägaren som har ansvaret, säger Magnus Hellmark (C).

Det är hållbarhetsstrategen men också fastighetsavdelningen som jobbar med detta på Enköpings kommun, så kommunala fordon och fastigheter ska ha tillgång till laddinfrastruktur. Rekommendationen från Enköpings kommun är att alltid höra sig för om det krävs bygglov när laddpunkter ska installeras.

undefined
På den stora parkeringen där Rusta, Elgiganten, Intersport och Arken zoo ligger syns inga publika laddningspunkter till. Det är inte heller ett krav i den nya lagen att laddpunkten ska vara tillgänglig för allmänheten.
undefined
"Maxi är hyresgäster till fastigheten inklusive parkeringen som ägs av ICA Fastigheter. Inom ICA koncernen sker dock det mesta i konsensus kring frågor om handelsplatsen. Det har varit i bådas intresse att få till laddstationen som nu är på plats både för kunder och personal" säger Fredric Knutson, butikschef på Ica Maxi Enköping.
undefined
Dollarstore har inga synliga laddpunkter.
undefined
Magnus Hellmark (C), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden i Enköpings kommun, tycker nya lagen är lite luddig.
Nya lagen

Den 1 januari 2025 trädde en ny EU-lag i kraft som innebär att parkeringar vid uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon. 

13 procent av Sveriges personbilar är laddbara. 54 procent av dem är rena elbilar, 46 procent är laddhybrider (Källa: Power Circle).


Boverkets nya regler kortfattat:

Samtliga byggnader med fler än 20 parkeringsplatser i och på byggnadens tomt berörs.

Det gäller även föreningar, samfund och liknande som har fastigheter.

Dessa krav gäller inte ideella organisationer (nytt undantag från lagkravet sedan 6/12-2024), ouppvärmda byggnader, bostadshus eller byggnader avsedda för totalförsvaret.

Minst en laddpunkt ska vara installerad.

Placering av uttag för laddning ska vara på 1,2 meters höjd över parkeringsplatsens yta.

Installationen är inte bidragsberättigad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!