Nyföretagandet bromsar in i osäkra tider

Under förra året startades 314 nya företag i Enköping. Det är något färre än 2021 då 336 nya företag startades i kommunen.

"Jag blir glad när jag ser att både byggbranschen och företagstjänster växer i Enköping, vi får en branschbredd som gör oss komkurrenskraftiga och mindre sårbara på sikt", säger kommunens näringslivschef Anna Holmström.

"Jag blir glad när jag ser att både byggbranschen och företagstjänster växer i Enköping, vi får en branschbredd som gör oss komkurrenskraftiga och mindre sårbara på sikt", säger kommunens näringslivschef Anna Holmström.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2023-01-28 12:00

Osäkra tider gör att färre törs satsa på nyföretagande.

– Dels är det en påverkan av pandemin, dels läget på marknaden med ökade kostnader och inflation. Men Enköping sticker inte ut, det ser ut så i hela landet, säger kommunens näringslivschef Anna Holmström.

De branscher som går starkt, där många nya företag startas finns främst inom byggbranschen och företagstjänster som IT och HR.

– Generellt växer IT mycket med nya typer av företag. Vi har ändrat vårt levnadssätt och gör mycket på nätet, det är positivt för IT-branschen. Jag blir glad när jag ser att de här branscherna växer det gör att vi blir konkurrenskraftigare på sikt, säger Anna Holmström.

undefined
Allt fler nya konsutlföretag nichade mot IT startas, en anpassning till vårt ändrade levnadssätt.

Tuffare är det för restaurang och besöksnäringen, där är det få som startar eget företag nu.

– Fjärdhundraland fick ett uppsving under pandemin men nu börjar det återgå till normala nivåer, säger Anna Holmström.

I grunden tycker hon att näringslivet i Enköping mår bra.

– Många företag tuffar på och går bra och Enköping har ett starkt läge i ett växande Mälardalen. Vi får förfrågningar regelbundet från bland annat logistik och tjänsteföretag om mark och lokaler. Både från dem som vill utöka sin verksamhet och de som vill starta nytt.

Samarbete med det lokala näringslivet och markägare är viktigt för kommunen och nu jobbar man tillsammans för att ta fram mark- och etableringsstrategier för framtiden. 
– Mark finns men sen är frågan vilka branscher vi vill ska etablera sig här och var vi ser att tillväxten kan ske.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!