Det var i höstas när Janne Wigdell behövde hjälp med att beställa ett covidpass som han, helt ovetande, också fick den digitala brevlådan Kivra aktiverad.
Barnbarnet som hjälpte till förstod inte heller att Kivrakontot som hon skapat för att hennes morfar skulle få sitt covidbevis digitalt också blev startskottet för alla myndigheter att nu börja skicka post till denna brevlåda istället för den vanliga, fysiska.
– Jag började märka att något var fel när det var dags att få hem deklarationsblanketten i brevlådan. Min fru och andra jag känner fick sina men inte jag, berättar Janne Wigdell.
Vid besöket på Skatteverkets servicekontor fick han frågan om han inte hade en digital brevlåda.
– Jag sa nej, jag hade ju ingen aning. Men när de berättade att andra haft samma problem fick jag hjälp att kolla i mobilen, och där fanns den ju, säger han.
På servicekontoret fick han ut en fysik deklarationsblankett och han hade tur som inte hade några andra räkningar som väntade i den digitala brevlådan.
– En god vän var med om samma sak. Men i hans låda väntade ett kravbrev som var på väg till inkasso när han upptäckte det.
– Nu i deklarationstider finns ju risken att folk inte får in sin deklaration i tid, om de missat detta, säger han.
På Kivra beklagar kommunikationschefen Henrik Höglin att Wigdells barnbarn trott att den digitala brevlådan endast kunde användas till att få covidpasset.
– Tjänsten fungerar ju så att när man väl kommer igång så får man all post från myndigheter och vissa företag dit, säger han. Han betonar dock att det inte är ett krav att skaffa sig en digital brevlåda för att få ut sitt covidpass, möjligheten finns också att få ut det fysiskt.
Henrik Höglin säger att företaget förstås har ett stort ansvar för att utbilda användarna i hur tjänsten fungerar. Han berättar att det alltid går ut ett välkomstbrev med information till den som skapat ett konto. När post hamnar i den digitala brevlådan får användaren alltid en notifiering och går eposten inte fram så skickas ett sms ut.
Janne Wigdell tror att han har fått den här typen av information men inte öppnat den.
– Jag har tolkat det som spam, skräppost som jag inte beställt. Sån post slänger jag direkt, utan att läsa, säger han.
Nu har han avaktiverat sitt konto och hoppas att posten ska komma i den fysiska brevlådan igen.