Deras skolstart blev inte riktigt som de tÀnkt. IstÀllet för att invÀnta en trygg busstur till Hummelstaskolan har morgnarnas bussresor blivit ett orosmoment.
â Det Ă€r jĂ€ttejobbigt, sĂ€ger barnen.
Vad gör ni om bussen inte kommer?
â DĂ„ blir jag ledsen och ringer mamma. Och jag Ă€r rĂ€dd att komma för sent till skolan, sĂ€ger Eira.
LÀngs vÀgen bor ett tiotal barn som Äker skolbuss till Hummelstaskolan. Arga förÀldrar har försökt fÄ information men vet inte vem som egentligen Àr ansvarig. De kÀnner sig bollade mellan kommunen, Upplands Lokaltrafik och entreprenören Mohlins Buss.
Papporna Christofer Karlsson och Carl-Christian Ryberg Àr mycket kritiska.
â Man kan ju inte Ă„ka till jobbet förrĂ€n man vet att barnen kommit ivĂ€g. NĂ€r bussen inte kommer fĂ„r nĂ„n förĂ€lder samla ihop barn och köra dem till skolan, sĂ€ger Christofer Karlsson.
â Det minsta man kan begĂ€ra Ă€r att vi i god tid ska fĂ„ information om bussen inte ska komma. Men det Ă€r tydligen för mycket begĂ€rt, sĂ€ger Carl-Christian Ryberg.
Sedan 2021 Àr det Region Uppsala (Upplands Lokaltrafik) som ansvarar för skolbusstrafiken i lÀnet, med Mohlins bussar som entreprenör.
OmrÄdeschefen Peter MÄrtensson sÀger att den aktuella bussen endast vid ett tillfÀlle missat att plocka upp barnen.
â Det har vi bett om ursĂ€kt för. Men i övrigt har bussen kommit. Den har varit sen vid tre tillfĂ€llen, bland annat för broöppning, och dĂ„ kanske vissa förĂ€ldrar redan kört sina barn, sĂ€ger han.
Peter MÄrtensson berÀttar att de ordinarie bussarna Àr kopplade till en app hos Upplands Lokaltrafik, UL, dÀr det gÄr att följa bussens fÀrd. Men nÀr bolaget tvingats anvÀnda en annan buss Àr den inte inkopplad och gÄr dÀrför inte att se i appen.
â Ett bra tips Ă€r dĂ€rför att de kontaktar UL:s kundtjĂ€nst, som i sin tur kontaktar vĂ„r trafikledning, dĂ€r de fĂ„r svar pĂ„ varför bussen Ă€r sen. Det ska de göra innan de kör barnen, sĂ€ger han.
Magnus SÀvenÀs bor ocksÄ lÀngs TrogstavÀgen. Han sÀger att barnen ofta vÀntar en halvtimma innan nÄgon förÀlder kör dem.
â Vad bolaget Ă€n sĂ€ger sĂ„ sköter de inte sin service och barnen litar inte pĂ„ dem. Och deras information Ă€r urusel, vi har ju inte vetat vem vi ska kontakta för att fĂ„ besked, sĂ€ger han.
Enligt uppgifter till EP kÀnner UL inte till att det finns nÄgra Äterkommande problem pÄ den aktuella turen.