Enligt det avtal som Cabonline har med Enköpings kommun skickas underlag med detaljerna för alla genomförda färdtjänstresor varje månad till hans avdelning. Förutom namn och personnummer på kunderna finns bland annat också uppgifter mellan vilka adresser de åkt och hur lång sträcka som körts. Underlaget kommer som en excelfil bestående av drygt 2 000 rader, en för varje färdtjänstresa som gjorts under den aktuella månaden. I Enköping finns cirka 1 200 färdtjänstkunder.
Hur försäkrar ni er om att allt stämmer?
– En person hos oss tittar över underlaget för att se om något sticker ut, om det ser konstigt ut i någon data, säger Andrey Edemskiy.
Men ni kontrollerar inte varje resa för sig?
– Nej, när allt ser normalt ut gör vi inga stickprovskontroller. Stickprover tar vi ibland och då kollar vi på resvägar och sånt men det gör vi inte varje månad, såvida vi inte får klagomål på några felaktigheter.
Är du trygg med dessa kontroller?
– Ja, än så länge känner vi oss trygga med dem. Det har också varit gånger som Cabonline uppmärksammat oss på att något blivit fel.
Andrey Edemskiy betonar att man har stor tillit till leverantören.
– Vi har haft ett bra samarbete med dem i flera år, säger han.
Vad tänker du om Börje Lobergs resa då chauffören dubblerat kilometerantalet? Det skulle ju kunna vara satt i system?
– Det är klart att det är en varningssignal till oss. Det kan ju vara en engångsgrej, att det blivit fel just då. Men vi ska ta upp saken med Cabonline och kanske göra djupare stickprover, säger han.
Andrey Edemskiy tycker det är jättebra att Börje Loberg hörde av sig till kommunen och uppmanar alla andra som upptäcker felaktigheter att göra samma sak.
– Det hjälper oss att använda skattebetalarnas pengar på rätt sätt.
Cabonline vill inte intervjuas på telefon. I ett sms-svar skriver Claudia Fuentes att det handlade om en ny förare som av okunskap gjorde ett misstag när han satte igång taxametern men att saken har korrigerats. Hon skriver också att bolaget och kommunen kontrollerar fakturorna.
Cabonline har kört de så kallade samhällsbetalda resorna i Enköping, såsom färdtjänst och skoltaxi för barn med särskilda behov, sedan hösten 2021, nu är man inne på sitt sista av fyra avtalsår. Cabonline vann upphandlingen på ett årligt anbudspris på 22,8 miljoner.
Hittills i år har kommunen betalat närmare 17 miljoner till bolaget. Sedan avtalsperioden började har 65 miljoner betalats ut.