I radhuset i Gånsta i Enköping hörs barnskratt och stoj. Syskonen Malte, 6, och Algot, 4, har lekt och busat medan lillasyster Freja, 1, sover. Här, mitt i vardagens rörelse, växer Tiny Ear fram – företaget som Madeleine Harrysson, 37, skapat från grunden med barnens behov som drivkraft.
När sonen Algot föddes med ensidig dövhet 2021 ställdes familjen inför en ny verklighet. I mötet med vården upptäckte Madeleine att mycket av det material som fanns för att stötta barns kommunikation saknade färg, lekfullhet och tydlighet.
– Jag har under dessa fyra år funderat på var allt det färgglada, inspirerande och lekfulla materialet är? Ett material som gör det enkelt och roligt för barn att lära sig tecken, säger hon.
När hon inte hittade det hon sökte, tog hon saken i egna händer. Hon har tidigare arbetat med marknadskommunikation och sociala medier, men under föräldraledigheten växte drömmen om att skapa något eget. I april tog hon steget fullt ut och gjorde Tiny Ear till verklighet.
I sommar lanseras företagets första produkt: Magiska teckenkort. Det är en box med 60 färgglada kort – alla illustrerade med enkla begrepp och tillhörande tecken. Korten produceras i samarbete med ett tryckeri och är CE-märkta för att kunna säljas som barnmaterial.
Samtidigt kommer en digital version att finnas tillgänglig via webshopen.
– Min tanke är att man även ska kunna köpa korten digitalt via hemsidan och skriva ut dem själv, säger Madeleine Harrysson.
Madeleines dotter Freja har redan börjat lära sig några tecken, och även hennes föräldrar är nyfikna.
– Min mamma och min pappa kan ju inga tecken alls så att jag är så här: "Men ni måste ju också lära er".
Responsen från omgivningen har varit positiv. Både vänner, hörselmottagningen i Uppsala och pedagoger på barnens förskola har uttryckt att det här är något som saknats.
– Jag har ju vänner som inte har använt tecken alls som tycker att det är kul att börja teckna med sina barn. Det är ju även för vuxna, även om det är barninspirerade bilder då så klart. Men att även föräldrar kan lära sig, säger Madeleine Harrysson.
Tiny Ear drivs idag som enskild firma, men Madeleine har stora visioner. Hon vill skapa fler kortlekar med teman som ”mat och dryck” och ”djur och natur”, och kanske hålla inspirationsträffar på förskolor i framtiden.
– Jag tycker att det är väldigt, väldigt kul. Jag kan längta liksom till att bara sitta med det här för att jag tycker att det är så roligt.