När det stod klart att Enköpingsposten skulle börja ges ut tre dagar i veckan istället för fem var även Svensk Hemleverens, Svhl, tvunget att organisera om sin distributionsverksamhet.
– Det är en jätteomläggning som har påverkat oss extremt mycket och det tar tid att köra in sig, säger David Ahlmark med anledning av de stora problem som bolaget haft med att få ut tidningarna i tid sedan första oktober.
Omläggningen han talar om har sin grund i svårigheten med att få ihop tillräcklig sysselsättningsgrad för tidningsbuden när de ska jobba tre dagar istället för fem. För att lösa detta har bolaget minskat antalet bud från 24 till 16 och de kvarvarande 16 har fått större distrikt och därmed längre arbetspass.
Svhl delar ut 119 olika titlar i Enköping. Tidningar som har olika utgivningsintervall, allt från en gång i månaden till sju dagar i veckan.
Nu när utdelningen i de flesta fall bara sker tre gånger i veckan blir mängden tidningar större eftersom buden också ska ha med sig "gårdagens" tidning när det gäller exempelvis DN, SvD och UNT. Veckans skörd av brev och paket ska också delas ut vid tre tillfällen istället för fem som tidigare.
– I samband med övergången har vi dessutom haft problem att komma in i vissa portuppgångar. Vi har nycklarna men adresserna försvann ur vårt system. Vi håller på att få ordning på det, säger David Ahlmark.
Över lag beskriver han omläggningen som otroligt tuff trots att han tycker att man förberett sig så mycket som varit möjligt.
– Det har vi verkligen gjort men vissa saker kan man inte göra förrän det är skarpt läge. Vi måste få tid att köra in oss, säger han.
När tror du att ni har trimmat in det nya?
– Det är svårt att veta, tyvärr tror jag att det tar ett tag till. Men vi gör så gott vi kan och vi har otroligt duktiga bud i Enköping.
Hur känner de det?
– Många mår inte bra, de är stressade över att inte kunna leverera som de ska.
EP:s chefredaktör Roger Berglund uppmanar dem som inte får sin tidning att anmäla saken till tidningen kundtjänst.
– Det behövs dels för att vi ska få en bild av hur det ser ut och inte minst för att man prenumerant ska få kompensation.
Förstår du att folk är arga?
– Absolut, det skulle jag också vara. Vi gör vad vi kan i dialog med Svhl. Sen kan vi bara hoppas på förståelse, säger Roger Berglund.