Trots matilskan – nu är digitalt enda alternativet

Beslutet har fått massiv kritik. Men nu är stoppet ett faktum och kommunens äldre får inte längre varma matlådor hemlevererat. Matinköpen ska nu i stället ske digitalt, där matlådor från butik är alternativet.
– Du får fortfarande hjälp, säger Jenny Andersson, tillförordnad enhetschef för biståndsenheten på Enköpings kommun.

Jenny Andersson, tf enhetschef biståndsenheten Enköpings kommun

Jenny Andersson, tf enhetschef biståndsenheten Enköpings kommun

Foto: Privat

Enköping2025-06-21 05:00

15 juni slutade leveranserna av matlådor från hemtjänsten. Samtidigt har förändringen kring inköp av dagligvaror för de äldre också skett. Skillnaden är att nu sker allt det digitalt.

– Du får fortfarande hjälp. Skillnaden är att maten kommer hem på ett annat sätt och vi gör beställningen på annat sätt. Hemtjänsten är behjälplig och har med egna läsplattor för de som inte har egen teknik hemma eller för de som kan ha svårt att sköta det själva, säger Jenny Andersson.

Kommunen för ingen särskild statistik över hur många som avsagt sig insatsen inköp i samband med digitaliseringen.

– När jag har samtal med biståndshandläggarna så är det ingen oro hos oss. Vi har fått några samtal där man avsäger sig hjälpen med inköp. Sen är det de som säger upp det för man kan sköta det själv digitalt. De har lärt sig och då behöver man inte hjälp med inköp och kan vara mera självständig.

Hjälpen med att få hem matvarorna behövs inte längre, då hemleverans sker efter att den digitala beställningen är gjord. Tanken är att om du haft matlåda från hemtjänsten tidigare, så kan du beställa det i samband med inköpen av dagligvaror. Betalningssättet varierar mellan de olika butikerna. Möjligheterna som finns är att betala genom e-legitimation, bank-id eller med betalkort när leveransen kommer.

I olika forum, som sociala medier och insändare hos EP, har flera vittnat om ilska mot den nya digitala hanteringen av matvaror och matlådor. Jenny Andersson menar att förändringen egentligen inte är så stor, utan att samma hjälp och service fortfarande finns att tillgå.

– Jag har hört att det är några som är upprörda och som hört av sig till oss på biståndsenheten. Det kanske är att det är en förändring, alla har inte samma möjlighet att vara digitala och det kanske är det som man har reagerat på.

Tidigare har det funnits äldre som följt med till affären, där de fått hjälp att genomföra handlingen. Något som också har setts som en aktivitet.

– Ja men då har du säkert också en insats som heter social samvaro och den är ju inte bortplockad. Så du kan ju fortfarande gå ut på en promenad, det är ju inte borta. Sen kanske man kombinerade den sociala samvaron med inköp när man gick och handlade tidigare, säger Jenny Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!