Enköpingsbon Peter Thörngren jobbar på företaget Touchtech som arbetar med digitala lösningar inom detaljhandeln. Han har varit i kontakt med näringslivsenheten vid Enköpings kommun och Andersson Company som äger Paushuset och vill testa företagets koncept här.

–  Enköping är en bra stad för konceptet, staden växer och har en jättepotential, säger Peter Thörngren.

Konceptet går i korthet ut på att butiken kan visa sitt sortiment på stora touchskärmar där kunden kan få detaljerade bilder och information om produkten. Man beställer produkten och får den via post eller butiken på två dagar. 

Artikelbild

| ”Webben är viktig för butiken idag, en bra hemsida drar folk, men när det gäller kapitalvaror vill folk klämma och känna” säger Per Karlsson vid Cykelhörnan/Karlssons jakt och fritid.

Det innebär att butiksytan och lagret kan vara mindre, med varor för visning och provning. En kedjebutik har exempelvis mellan 20-50 procent av sortimentet i butik medan deras e-handel har 100 procent sortiment. 

– Generellt har dagens detaljhandel stora lokaler men ett minskat kundflöde, det är kostsamt. Vi ser att handeln alltmer går mot ett möte med e-handeln i butik, säger Peter Thörngren.

Närheten till storstäderna innebär stor konkurrens för handeln i Enköping. Kunderna är uppdaterade och vet vad de vill ha, finns inte varorna här handlar man på annan ort eller på nätet.

–  Om vi får kunderna att beställa varorna i Enköpingsbutikerna bli det en win-win-situation för kunder och handel, säger Peter Thörngren.

Artikelbild

| Många kunder är pålästa och har koll men man vill ha grejerna direkt när man är i butiken menar Per Karlsson vid Cykelhörnan/Karlssons jakt och fritid.

Tanken är inte att konceptet ska ersätta fysiska butiker, kundmötet är viktigt.

– Men om man vill ha kvar småstadskänslan måste man även se hur konsumenternas köpbeteende ändras, säger Peter.

Artikelbild

| ”Det handlar om att förena det bästa av två världar och kundmötet blir allt viktigare ju mer digitala vi blir”, säger Peter Thörngren.

Vid kommunens näringslivsenhet tror näringslivschef Cissi Lööv och näringslivskoordinator Lotta Stenberg att handeln är mogen för nya lösningar.

–  Det är viktigt för oss att ta hand om centrumutvecklingen, det finns ett stort behov av att se möjligheter i nya koncept, säger Cissi Lööv.

–  Vi har bjudit in Peter Törngren i arbetet med Årets stadskärna. Det här är ett spännande sätt att få den fysiska butikerna att möta den digitala världen, men det är upp till butikerna själva om de vill satsa, säger Lotta Stenberg.

Vid Cykelhörnan/Karlsson jakt säljer man redan bland annat cyklar i sin webbutik. Webben är viktig och på jaktsidan har man många kunder utifrån som först tittar på webben.

– Många är pålästa när de kommer hit, de kollar på nätet först, säger Per Karlsson.

Om det nya konceptet är något för handeln i Enköping kan han inte svara på i dagsläget.

 – Vi var med i en digital satsning för några år sedan, marknadsplatsen Mymall, men det fungerade inte alls, konstaterar  Per Karlsson.