En regional cykelstrategi antogs för Uppsala lÀn 2107. I den beskriver Region Uppsala mÄl för cyklingens utveckling i lÀnet och vilka insatser som behöver göras för att frÀmja cyklingen.
MÄlet Àr att göra cyklingen till ett mer attraktivt alternativ i resandet vilket pÄ sikt gynnar bÄde hÀlsa och miljö.
Ett första bokslut av cykelstrategin har nu gjorts som kan vÀgleda kommunerna i deras fortsatta arbete med cyklingen.
Generellt tycker Johan Ărjes (C), ordförande i trafik- och samhĂ€llsutvecklingsnĂ€mnden vid Region Uppsala, att det finns mycket positivt i det första bokslutet.
â Det görs mycket gĂ€llande cyklingen men skillnaderna i kommunernas förutsĂ€ttningar Ă€r stora. Enköping och BĂ„lsta har exempelvis helt andra tĂ€torter Ă€n Heby och Ăsthammar.
En viktig uppgift för Region Uppsala Àr att knyta samman kommunernas arbete.
â Och vi hjĂ€lper till att knyta ihop det statliga vĂ€gnĂ€tet med det kommunala. Utvecklingen av cyklingen i lĂ€net Ă€r nĂ„got vi gör tillsammans, sĂ€ger Johan Ărjes.
I den regionala strategin finns tre mÄl uppsatta som ska nÄs till Är 2030.
Cykeltrafiken ska öka med tio procent i förhÄllande till andra fÀrdmedel, frÄn 13 till 23 procent. Andelen kombinationsresor, cykel-kollektivtrafik, ska öka och sÀkerheten ska förbÀttras.
Viktiga faktorer för ett ökat cyklande Àr att det Àr enkelt att byta fÀrdslag, exempelvis frÄn cykel till buss, att det finns anslutningsvÀgar till hÄllplatser och cykelparkeringar med möjlighet att lÄsa fast cykel.
Hur mycket kommunerna satsar ekonomiskt pÄ cyklingen varierar.
Enköping satsade tre miljoner pÄ gÄng- och cykelbanor 2018 samt 100 000 pÄ cykelparkeringar. HÄbo investerade fyra miljoner kronor i cykelÄtgÀrder under Äret.
â Men man kan skapa ett sammanhĂ„llet cykelvĂ€gnĂ€t utan stora investeringar i cykelvĂ€gar. PĂ„ vissa stĂ€llen kan skyltning eller mĂ„lning pĂ„ vĂ€gen rĂ€cka. Vi kan Ă€ven trycka pĂ„ regering och riksdag, sĂ„ att exempelvis arbetsvĂ€gar lĂ€ngs jĂ€rnvĂ€gar kan anvĂ€ndas för cykling, sĂ€ger Johan Ărjes.
CykelvÀgen till Hummelsta Àr ytterligare ett exempel pÄ satsning han vill se mer av.
Enköpings kommun har en cykelplan som uppdateras regelbundet och den kommunala trafikstrategin har ett mÄl om att hÀlften av transporterna i Enköpings stad ska ske med gÄng-, cykel och kollektivtrafik Är 2030.
HÄbo kommun saknade 2018 politiska mÄl för cyklandet men arbetade med en cykelplan.