Cykeltrafiken ska öka i hela lÀnet

Enköping har nÀst mest antal kilometer (109) kommunal cykelvÀg i lÀnet medan HÄbo har flest meter (3,25) cykelvÀg per invÄnare, enligt regionens cykelbokslut.

95 procent av resenÀrerna i samtliga kommuner tycker det Àr viktigt att gÄng- och cykelvÀgar finns nÀra hÄllplatser eller stationer, enligt Region Uppsalas undersökning.

95 procent av resenÀrerna i samtliga kommuner tycker det Àr viktigt att gÄng- och cykelvÀgar finns nÀra hÄllplatser eller stationer, enligt Region Uppsalas undersökning.

Foto: Maria Hedenlund

Enköpings kommun2019-09-20 06:00

En regional cykelstrategi antogs för Uppsala lÀn 2107. I den beskriver Region Uppsala mÄl för cyklingens utveckling i lÀnet och vilka insatser som behöver göras för att frÀmja cyklingen.

MÄlet Àr att göra cyklingen till ett mer attraktivt alternativ i resandet vilket pÄ sikt gynnar bÄde hÀlsa och miljö.

Ett första bokslut av cykelstrategin har nu gjorts som kan vÀgleda kommunerna i deras fortsatta arbete med cyklingen.

Generellt tycker Johan Örjes (C), ordförande i trafik- och samhĂ€llsutvecklingsnĂ€mnden vid Region Uppsala, att det finns mycket positivt i det första bokslutet.

– Det görs mycket gĂ€llande cyklingen men skillnaderna i kommunernas förutsĂ€ttningar Ă€r stora. Enköping och BĂ„lsta har exempelvis helt andra tĂ€torter Ă€n Heby och Östhammar. 

En viktig uppgift för Region Uppsala Ă€r att knyta samman kommunernas arbete. 

– Och vi hjĂ€lper till att knyta ihop det statliga vĂ€gnĂ€tet med det kommunala. Utvecklingen av cyklingen i lĂ€net Ă€r nĂ„got vi gör tillsammans, sĂ€ger Johan Örjes.

I den regionala strategin finns tre mĂ„l uppsatta  som ska nĂ„s till Ă„r 2030. 

Cykeltrafiken ska öka med tio procent i förhÄllande till andra fÀrdmedel, frÄn 13 till 23 procent. Andelen kombinationsresor, cykel-kollektivtrafik, ska öka och sÀkerheten ska förbÀttras.

Viktiga faktorer för ett ökat cyklande Àr att det Àr enkelt att byta fÀrdslag, exempelvis frÄn cykel till buss, att det finns anslutningsvÀgar till hÄllplatser och cykelparkeringar med möjlighet att lÄsa fast cykel.

Hur mycket kommunerna satsar ekonomiskt pĂ„ cyklingen varierar. 

Enköping satsade tre miljoner pÄ gÄng- och cykelbanor 2018 samt 100 000 pÄ cykelparkeringar. HÄbo investerade fyra miljoner kronor i cykelÄtgÀrder under Äret.

– Men man kan skapa ett sammanhĂ„llet cykelvĂ€gnĂ€t utan stora investeringar i cykelvĂ€gar. PĂ„ vissa stĂ€llen kan skyltning eller mĂ„lning pĂ„ vĂ€gen rĂ€cka. Vi kan Ă€ven trycka pĂ„ regering och riksdag, sĂ„ att exempelvis arbetsvĂ€gar lĂ€ngs jĂ€rnvĂ€gar kan anvĂ€ndas för cykling, sĂ€ger Johan Örjes.

CykelvÀgen till Hummelsta Àr ytterligare ett exempel pÄ satsning han vill se mer av.

Enköpings kommun har en cykelplan som uppdateras regelbundet och den kommunala trafikstrategin har ett mĂ„l om att hĂ€lften av transporterna i Enköpings stad ska ske med gĂ„ng-, cykel och kollektivtrafik Ă„r 2030. 

HÄbo kommun saknade 2018 politiska mÄl för cyklandet men arbetade med en cykelplan.

”Det Ă€r frĂ€mst i kommunerna som arbetet med cykelingen görs och frĂ„gan har ett stort intresse i Enköping och HĂ„bo”, sĂ€ger Johan Örjes (C), vid Region Uppsala.
”Det Ă€r frĂ€mst i kommunerna som arbetet med cykelingen görs och frĂ„gan har ett stort intresse i Enköping och HĂ„bo”, sĂ€ger Johan Örjes (C), vid Region Uppsala.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!