I förra veckan var det så stökigt med körningarna att kommunen kallade in Cabonline till ett möte. Skolchefen Linda Lindahl säger till EP att hon inte känt till omfattningen av problemen förrän nyligen men att hon då tog tag i saken omgående.
– Så här får det naturligtvis inte vara. Visst har vi hört om enstaka händelser tidigare men det har aldrig varit på den här nivån att vi måste kalla in taxibolaget på ett möte, säger hon.
Christer Holmlund beklagar att så många drabbats av bolagets problem, som varit betydligt större den här terminsstarten än den förra. Han förklarar att det som inträffat främst beror på tre saker, många sent inkomna ändringar som tvingat bolaget att planera om körningar, att den person som arbetar med skolturerna plötsligt blev sjuk en vecka innan skolstarten samt att en del nyanställda chaufförer inte vetat hur de ska agera.
– De här sakerna i kombination har gjort att det blivit betydligt stökigare än normalt. Det är naturligtvis inte acceptabelt men vi jobbar för att komma till rätta med det. Den här veckan har det flutit på bättre än förra och nästa vecka hoppas jag att vi är på banan igen, säger han.
Vid mötet med kommunen i förra veckan diskuterades klagomålen och ett uppföljningsmöte är inplanerat inom kort. Några viteskrav ställdes inte på bolaget i detta skede.
Enligt avtalet med Cabonline har kommunen rätt att kräva vite av bolaget om avtalsvillkoren inte följs. Exempelvis räcker det med fyra förseningar på mer än 20 minuter vardera under en månad för ett sådant krav. För att kommunen ska känna till att förseningarna inträffat ska bolaget därför skicka skriftliga rapporter så snart avvikelser sker. Några såna rapporter har kommunen inte fått in.
– De avvikelser vi fått in är såna som rapporterats direkt till oss och dem har vi hanterat, säger Ulrika Björn, administrativ chef på utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen.
EP har fått ut tolv anmälningar som kommit in till förvaltningen. De handlar om barn som hämtats för tidigt, för sent eller inte alls. Det är barn som körts till fel skola, det är föräldrar som får luren i örat när de ringer taxibolaget och klagar och det handlar om att taxi ändrar tiderna på eget bevåg.
Cabonlines regionchef kan inte svara på hur många klagomål/avvikelser som kommit in till bolaget men lovar att försöka återkomma när han tagit reda på det.