Tågstopp i Grillby – (S) väcker nygammal fråga

"Det är dags för Enköping att börja diskutera infrastrukturfrågor. Till exempel är det hög tid för ett tågstopp i Grillby".

För 44 år sedan slutade tågen stanna i Grillby men den gamla järnvägsstationen är fortfarande kvar. Nu vill Socialdemokraterna väcka liv i frågan om ett tågstopp här igen. "Grillby är en expansiv ort. Rälsen finns, pendlarna finns. Det är dags", menar Jesper Englundh.

För 44 år sedan slutade tågen stanna i Grillby men den gamla järnvägsstationen är fortfarande kvar. Nu vill Socialdemokraterna väcka liv i frågan om ett tågstopp här igen. "Grillby är en expansiv ort. Rälsen finns, pendlarna finns. Det är dags", menar Jesper Englundh.

Foto: Anette Östlund

Grillby2024-01-20 19:00

Det säger oppositionsrådet Jesper Englundh (S) och han lyfter frågan nu, när Västerås stad uppvaktar grannkommunerna om ett löfte om medfinansiering på 10 miljoner kronor vardera för ett extra tågstopp i Finnslätten i Västerås. 

– Vi Socialdemokrater är positiva till detta men då är vårt motkrav att Västerås lovar att samarbeta med Enköping i arbetet om ett tågstopp i Grillby, säger han.

Förfrågan från Västerås stad kom för ett par månader sedan. Finnslätten är ett expansivt industriområde där det kollektiva resandet anses vara en förutsättning för utveckling. För att få till ett tågstopp där skulle kommunen behöva få ihop 450 miljoner och bad därför grannkommunerna om medfinansiering.

Ännu har Enköping inte besvarat förfrågan men sannolikt kommer kommunen inte att bidra. I det förslag som tjänstemännen tagit fram till kommunstyrelsens arbetsutskott håller man med om att en förstärkt infrastruktur och utbyggd kollektivtrafik är avgörande förutsättningar för Mälardalens fortsatta utveckling. Dock görs bedömningen att Enköpings kommun inte har råd med detta i nuläget.

Hur det än blir har frågeställningen väckt tankar hos Jesper Englundh, berättar han.

– Vi är ju Sveriges närmaste stad och vi pratar inte om infrastrukturfrågor så som andra kommuner gör. Vi måste börja jobba mer strategiskt med såna frågor om vi ska få gehör för dem, menar han.

Själv anser han att just ett tågstopp i Grillby tillhör det viktiga att prioritera, vid sidan av en järnväg till Uppsala.

– Om inte vi driver de frågorna kommer ingen annan att göra det, säger han. 

I regionen finns flera forum där politiker träffas och diskuterar gemensamma frågor. Kommunstyrelsens ordförande Peter Book sitter i flera av dem. Jesper Englundh tycker att det är han som borde lyfta Enköpings infrastrukturfrågor där.

Peter Book säger till EP att Enköpings infrastrukturfrågor visst diskuteras i olika forum, exempelvis Mälardalsrådet och Regionalt forum.

– Aroslänken, alltså järnväg mellan Enköping och Uppsala, 55:ans breddning/upprustning och Hjulstabron är frågor som tas upp där, säger han.

För Grillbys del diskuteras det också saker. Dock inte ett tågstopp.

– Där handlar det i så fall om att förlänga pendeltågstrafiken från Bålsta till Enköping, med stopp i Grillby. 

Driver ni den frågan i regionen?

– Ja, det är uppe när vi har möten, men det ligger långt fram, det är Region Uppsala som måste förhandla fram det, säger Peter Book.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!