En Lärandearena lyfter hemmasittarna i skolan

Hemmasittarna – elever som inte går till skolan – har blivit fler. Hos grundskolestöd i Enköping finns professionell hjälp.

Camilla Uddman, enhetschef för grundskolestöd i Enköpings kommun, konstaterar att hemmasittare (problematisk skolfrånvaro) inte har några universallösningar.

Camilla Uddman, enhetschef för grundskolestöd i Enköpings kommun, konstaterar att hemmasittare (problematisk skolfrånvaro) inte har några universallösningar.

Foto: Anders Jagemo

Grundskola2023-09-04 05:00

Camilla Uddman, enhetschef för Enköpings kommuns grundskolestöd, vill helst inte använda begreppet hemmasittare utan föredrar att kalla det för problematisk skolfrånvaro.

– Vi tycker att begreppet hemmasittare lägger över problemet på barnet, förklarar hon.

Grundskolestöd har funnits i ett år och är fortfarande under uppbyggnad.

– Vi har sett att vi har fått en otroligt god effekt av våra insatser, säger Camilla Uddman.

En sak som har gett effekt är det nära samarbetet med socialtjänsten, som kan gå in och stödja elevernas familjer.

Det finns ingen exakt uppgift om hur många som är hemmasittare i Enköping. Det beror på hur man definierar begreppet. Men en internetsökning inom ämnet ger den här ungefärliga definitionen av hemmasittare: en elev som är frånvarande från skolan under längre tid och ofta upplever oro eller stress av att gå tillbaka till skolan.

Inom grundskolestöd finns tre verksamheter: Mottagningsenheten för nyanlända, Grundskoleteamet som stöttar grundskolorna och Lärandearena som stöttar enskilda elever.

undefined
Miljön är lugn hos Lärandearena.

För närvarande har 13 elever helt eller delvis sin skolgång på Lärandearena, som egentligen inte är en egen skola utan ska ses som en förlängning och en del av elevens grundskola. De 13 på Lärandearena är alla hemmasittare, men det finns även hemmasittare ute i skolorna.

– Det är inte så att alla elever som har det svårt i skolan kommer hit. Man gör en individuell bedömning om vad som är bäst.

I en del fall kan stöd på skolan vara lämpligast. I andra fall kan ett miljöombyte med exempelvis undervisning på Lärandearena vara att föredra.

– Vi tittar alltid på vad som är bäst för eleven.

– Vi har 13 elever här. Men det är långt fler som har särskilt stöd ute i skolorna.

I första skedet sätts särskilt stöd in på skolan. Det är viktigt att agera i tid. När eleven stannar hemma har det gått långt och problemet har blivit stort.

Det är lätt att tro att orsaken till att man blir hemmasittare finns i skolan, men det kan ofta vara flera olika faktorer.

– Det behöver inte bara vara i skolmiljön som problemet ligger. Det är oftast inte bara skolrelaterat.  

undefined
Camilla Uddman

Enligt Camilla Uddman krävs dessutom ofta även stöd till övriga familjen. Där kommer samarbetet med socialtjänsten in.

Orsakerna till vad som gör att man blir hemmasittare varierar. Det är komplext och det saknas universallösningar.

– Några allmänna och generella lösningar finns inte. Det finns inga quickfix. Hade sådana funnits hade de redan använts.

Skolan behöver upptäcka signalerna i så god tid som möjligt. Socialtjänsten kan stötta familjen. Utöver det krävs stor flexibilitet för att hitta anpassningar som fungerar, enligt Camilla Uddman.

På Lärandearena handlar det långt ifrån enbart om att träna kunskap. Inlärningssvårigheter är sällan huvudproblemet. Miljön på Lärandearena är lugn. Det sociala samspelet ingår förstås också i det som tränas i där.

– Här har man möjligheter till reträtt på ett annat sätt. Men vi försöker ändå likna skolan.

Samverkan mellan skola, socialtjänst, BUP och andra viktiga vuxna är framgångsfaktorer för att hjälpa hemmasittare. Men allra viktigast är att få med eleven och elevens familj på tåget.

– Man måste verkligen ha med eleven och vårdnadshavarna måste också verkligen tro på insatsen.

Ett bra verktyg som i många fall kan hjälpa är praktik på arbetsplatser, för att få variation i tillvaron och ökad självkänsla.

– Men vi har jätteproblem att hitta praktikplatser, berättar Camilla Uddman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!