Dekoratören Annica Bergman driver sedan år 2000 det egna företaget DEKKO dekoration och kommunikation. Där fungerar hon som konsult åt framför allt butiker som behöver hjälp med sin exponering, alltså vilka varor som ska lyftas fram i skyltfönstren samt hur själva butiken ska disponeras. En bransch många kanske inte tänker på.

– Det var faktiskt inte heller det jag hade planerat från början. När jag var yngre ville jag bli bildlärare och gick konstskola för att sedan kunna bli behörig för att läsa till just det – färg och form har jag alltid varit intresserad av. Men under tiden kom jag underfund med att det nog inte passade mig ändå, och då rekommenderade en kompis att jag kanske borde söka en dekoratörsutbildning. Så det var lite på ett bananskal, kan man säga, berättar Annica.

Sedan dess har dekoration blivit det som Annica brinner för. Efter skolan fick hon omgående jobb som dekoratör hos Åhléns i Uppsala, och där lades även en slags grund till det som senare skulle bli DEKKO.

Artikelbild

| Förberedelser. I sin lägenhet hemma i Enköping har Annica ett arbetsrum med mängder av material.

– Jag började fundera på om jag ville göra något annat runt 1999, och det var då som Åhléns regionchef föreslog att jag borde starta eget.

Sagt och gjort. Ett år senare fanns DEKKO och redan från början hittade hon en kund i form av sin tidigare arbetsgivare samt Life, dåvarande Naturapoteket i Enköping.

– Jag märkte ganska snabbt att egenföretagande passade mig bra. Jag vet oftast inte vad kommande vecka kommer att erbjuda och det tycker jag är skönt. Jag får bestämma allting själv och jag tycker om den friheten.

I dag arbetar Annica Bergman över hela Sverige. Ofta är det dagsbesök hos butiker som behöver hjälp med sitt befintliga utbud och hur de på bästa sätt ska exponera det i skyltfönster och butik.

Artikelbild

| Reser runt. Hela Sverige är Annicas arbetsplats. Här från Golvkedjan i Borås.

– Ofta tänker inte butiker i de här banorna, och det kan jag tycka är lite märkligt. Det finns fall där försäljningen ökar med runt 20 procent bara av att exponera sina produkter på rätt sätt. Det är ett bra alternativ till annonser och liknande, som många faktiskt anser inte ger dem så mycket i slutänden. Småhandlare är ofta lite rädda för kostnaden, men det behöver inte bli så dyrt om man arbetar med det material som redan finns.

Utöver att erbjuda butiker hjälp arbetar hon även som lärare vid Medborgarskolan. Dessutom agerar hon coach åt Johanna Hanson, svensk mästare i exponering, även kallat Visual Merchandising. I oktober ska de tävla i Yrkes-VM i Abu Dhabi – WorldSkills.

Artikelbild

| Mångsysslare. 2011 släppte Annica sin första bok. "Skyltfönster".

– Då är det exponering vi tävlar i. De tävlande får ett tema och utefter det ska de utforma ett slags skyltfönster. Temat är hemligt än så länge, så just nu får vi träna så mycket vi kan ändå. Det är lite från tävling till tävling när det avslöjas.

Tidigare har de även tävlat i den europeiska motsvarigheten som kallas EuroSkills.

Artikelbild

| Heltidsjobb. Annica har ritat layouten för hela butiken Sköna Drömmar i Hallstahammar.

2011 debuterade Annica även som författare med inspirationsboken ”Skyltfönster” med fokus på just exponering i skyltfönster.

– Den används bland annat som lärobok vid Medborgarskolan nu, vilket är kul. Jag har lite tankar på att skriva en till, då med fokus på vad som kan göras inne i själva butiken, berättar Annica.

Friheten var det bästa med jobbet, men vad är mest utmanande?

– Det är svårt att bygga sig ett namn, jag blir fortfarande lite förvånad när folk har hört talas om DEKKO och vad jag gör.