Bankkritiken: ”Ingen ska lämna ifrån sig koder eller bank-id"

Kritiken från bankerna är stark mot rutinerna kring digitala inköp i Enköpings kommuns hemtjänst.
–Ur ett säkerhetsperspektiv så är det här inte bra, säger Peter Asplund, kontorschef Sparbanken Enköping.

Peter Asplund Sparbanken Enköping

Peter Asplund Sparbanken Enköping

Foto: Erik Appelqvist

Hemtjänst2025-02-20 11:00

Ett resultat av fjolårets ekonomiska kris för den kommunala vården i Enköping blev beslut om att alla hemtjänstens kunder ska gå över till digitala inköp. Mat och annat som handlas i livsmedelsbutiken ska göras via digitala beställningar direkt till butiker.

Hemtjänstens egen personal larmar nu om att äldre har svårt att hantera inköpen. Och att det inte sällan är så att personalen får ta del av koder och bank-id för att ska kunna handlas mat.

Bedrägeribrotten ökar lavinartat och säker hanteringen av koder och bank-id är något som bankbranschen genomför stora informationskampanjer kring.

– Att lämna ut sin kod till någon annan är likställt med att slå den själv. Det vanliga är ju att då står kunden för risken. Det är det här som är den stora utmaningen med digitaliseringen, säger Peter Asplund, kontorschef Sparbanken Enköping.

Har Enköpings kommun kontaktat Sparbanken för att rådfråga om säkerhet och eventuella problem när de ska införa digitala inköp?

– Det tror jag absolut inte, då borde jag ha blivit inblandad. Nej, de har inte kontaktat oss. Men jag är Enköpingsbo och har läst en del av artiklarna på EP, och det här är faktiskt ganska svårlöst kan jag tycka.

Han säger att de uppmanar samtliga av sina bankkunder att vara försiktiga och att det är väldigt många utmaningar i muntliga medgivanden när personal ska kunna hantera just kundens kort och kod. 

– Men det handlar också om att när de ska handla online så måste de använda sitt bank-id, och det är ju en annan utmaning. Sitter man helt själv och förstår vad man gör och går in personligen, då är det ok att logga in eller använda bank-id. Men jag tycker inte vi gör nåt annat än föreläser om att aldrig lämna ut kort och koder.

Peter Asplund säger att det väcker många frågor om säkerhet:

– Det är klart att de äldre blir glada om någon hjälper dem, så länge ingenting händer. Men vad händer om det händer nånting? Om någon inom hemtjänsten säger att de fått ett godkänt samtyckte då måste finnas skriftligen. Och finns det skriftligt i genomförandeplanen så ska alltså alla i personalen omfattas? Det låter ju jättesvårbedömt. Vi här på banken har inte sett hur dessa samtycken ser ut, säger Peter Asplund.

Nordea säger att om en kund vill ta hjälp av en annan person för sina bankärenden kan de ge den de önskar exempelvis en fullmakt för att kunna genomföra ärenden på kontor. Men vad gäller onlineköp blir det knepigare att komma undan riskerna som hemtjänstkund:

– I de fall man har delat med sig av koder och liknande med andra människor försvinner det skydd som finns om man exempelvis skulle bli av med pengar för att någon handlar med ens kort. Bank-id, bankdosa samt kort och koder är personliga och ska inte delas med någon annan, alla är att betrakta som en värdehandling, säger Hugo Laigar, Nordeas kommunikationsansvarige.

undefined
"Vi som bank kan inte kommentera andras verksamhet, men de tjänster och produkter banken erbjuder är personliga och endast avsedda för privat bruk och ska inte delas med någon annan. Regelverket gäller alla som är kunder i Nordea" säger Hugo Laigar, Nordeas kommunikationsansvarige.

Inte heller Handelsbanken i Enköping har fått frågan om risker från Enköpings kommun:

– Nej, det är ingen från Enköpings kommun som hört av sig till oss för att berätta om övergången till digitala inköp.

Vad tänker du om att vissa kunder kommer lämna ifrån sig koder genom samtycke?

– Vi informerar ofta våra kunder om hur de bör hantera sina personliga koder och kort där vi är tydliga med att de inte ska lämna ifrån sig koder eller bank-id. Det innebär en risk när individen lämnar ifrån sig bankkod och kort. Det är personliga saker, säger Lars Olsson, Handelsbanken Enköping.

undefined
– Det finns både för- och nackdelar med digitalisering och bank-id fyller en stor och viktig funktion i vårt samhälle. Har man inte bank-id kan det försvåra för individen och det är inte alla som har det, säger Lars Olsson, Handelsbanken Enköping.
Enköpings kommuns rutiner

Så här beskrivs hanteringen av personliga inloggningsuppgifter;

"När en medarbetare i Enköpings kommunala hemtjänst ska hjälpa dig med inköp/betalning ska det finnas ett muntligt samtycke från kunden som är dokumenterat i deras genomförandeplan. 

Överenskommelsen skrivs mellan dig och din kontaktman. Överenskommelsen gäller även för övriga medarbetare i Enköpings kommunala hemtjänst. Eventuellt nedskrivna lösenord/inloggningsuppgifter ska förvaras hemma hos kunden."

Källa Enköpings kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!