Under längre tid hade Natahlie Erikssons mamma Berit Eriksson tackat nej till olika insatser, bland annat mat och gåträning, från hemtjänstpersonalen.
Ingen ringde och berättade att hennes mamma ofta avböjt. Hon fick inte heller något samtal om att mamman låg i livets slutskede.
Hemtjänstpersonalens närmsta chef, Kristina Hasslefalk, låter alla EP:s frågor besvaras av sin chef – Katarina Löfberg. Som säger att hon inte kan kommentera enskilda ärenden.
Vilka är rutinerna för hemtjänstpersonal när en vårdtagare avböjer hjälp?
– Rutinen är att dokumentera att kunden avböjer insatsen eller besök. De ska försöka övertala att få hjälpa men kan inte ”tvinga” kunden. Koordinator informeras och ser digitalt i systemet att besöket är avböjt, säger Katarina Löfberg, resultatenhetschef Enköpings kommunala hemtjänst.
Avböjer kund upprepade gånger kontaktas sjuksköterska, chef eller biståndshandläggare. Hon berättar också att om en chef får veta att någon avböjer besök och har ett försämrat hälsotillstånd så informeras ansvarig sjuksköterska om situationen.
Och hur ska kontakt och dialog med anhöriga ske om vad de tackar nej till och hur de mår?
– Det krävs samtycke för att kontakta anhöriga i frågor som rör kunden, säger Katarina Löfberg.
Dottern Nathalie Eriksson menar att det fanns ett samtycke i hennes mammas vårdplan. Och att kontaktpersonen i alla fall hade hört av sig i september förra året, när hennes mamma åkte in till sjukhus.
Den här gången var det ingen som ringde till Nathalie Eriksson och berättade att hennes mamma var väldigt dålig dagen hon dog. Hennes mamma fick ligga själv hemma mellan två besök i flera timmar – och dog ensam.
Är det något speciellt som brustit när en vårdtagare fått dö ensam?
– Rutinen är i grunden att ingen kund ska dö ensam. Det är mycket beklagligt.
Det är sjuksköterskan som beslutar om vak vid en dödsbädd. Katarina Löfberg påpekar att det är svårt att veta när ett dödsfall inträffar.
– Det är hemtjänstpersonalen som först ser en försämring och de ska då genast kontakta sjuksköterskan enligt rutinen.
Så vad kan förbättras så ingen slipper dö ensam?
– Det finns alltid saker som kan förbättras. Först och främst måste hemtjänstpersonal som är närmast kunderna vara observanta på förändringar och försämringar och rapportera det till sjuksköterska och eller chef. Framför allt sjuksköterska gör sedan bedömningar över vilka åtgärder som ska sättas in, säger Katarina Löfberg.