Konsumentverket, Konkurrensverket och Integritetsskyddsmyndigheten har pÄ tisdagen fÄtt brev frÄn Sveriges konsumenter med uppmaningen att "utan dröjsmÄl" snabba pÄ sitt AI-arbete.
ââDe svaren jag fĂ„r nĂ€r jag pratar med tillsynsmyndigheterna Ă€r att de absolut tittar pĂ„ det hĂ€r, men vi vill inskĂ€rpa att det Ă€r brĂ„ttom, sĂ€ger Sinan Akdag, digital expert pĂ„ branschorganisationen.
Köpa alkohol
Brevet Àr en del i ett gemensamt internationellt upprop bland konsumentorganisationer i Europa och USA. Bakgrunden Àr en ny rapport frÄn den norska konsumentorganisationen ForbrukerrÄdet som visar pÄ skadan som konsumenter kan ta av de nya tjÀnsterna.
Sinan Akdag ser sÀrskilt risker nÀr det kommer till minderÄriga, som till exempel skulle kunna uppmanas att köpa alkohol eller köpa pÄ avbetalning.
ââDet Ă€r ett hypotetiskt exempel. Men hur ska till exempel Klarna, som redan har integrerat Chat GPT i sin app, undvika att AI inte framöver uppmuntrar personer som inte Ă€r lĂ€mpliga till avbetalningsplaner, sĂ€ger han.
Enligt Sveriges konsumenter borde uppgifter frÄn olika AI-tjÀnster kunna klassas som aggressiva sÀljmetoder.
ââDet Ă€r enklare att bli lurad av en chattbot som hĂ€rmar en mĂ€nsklig röst Ă€n av ett budskap i en vanlig reklamfilm, sĂ€ger Sinan Akdag.
Han drar en parallell till sociala medier och e-handel, dÀr han sÀger att lagstiftningen lÀnge halkade efter.
ââFrĂ„n 2007 och framĂ„t gick utvecklingen vĂ€ldigt snabbt. Under en tioĂ„rsperiod tillĂ€t man företag att bete sig ganska dĂ„ligt pĂ„ de digitala marknaderna. Facebooks mantra var till exempel "move fast, break things", sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââVi vill inte hamna i samma sits, att företag anvĂ€nder generativ AI lite som de vill och sĂ„ vĂ€ntar vi tio Ă„r med att applicera lagstiftning, sĂ€ger han.
Stora frÄgetecken
Inom EU Àr lagstiftning pÄ AI-omrÄdet pÄ vÀg. Men det kommer ta för lÄng tid innan den Àr pÄ plats, enligt Sinan Akdag. DÀrför behöver myndigheterna snabba pÄ arbetet med att se över hur befintliga lagar kan anvÀndas pÄ AI.
ââI grunden blir inte nĂ„got som var olagligt i gĂ„r lagligt i dag bara för att företag anvĂ€nder generativ AI. Det finns teknikneutral konsumentlagstiftning som kan anvĂ€ndas, men det mĂ„ste ske nu, innan vart och vartannat företag anvĂ€nder tekniken, sĂ€ger han.
Sveriges konsumenter lyfter ocksÄ att det finns frÄgetecken kring hur generativ AI hanterar personlig integritet.
ââTĂ€nk om Chat GPT börjar pĂ„stĂ„ massa saker om mig, hur bĂ€r jag mig Ă„t för att det inte ska spridas? Det Ă€r stora frĂ„getecken som vi inte har svar pĂ„, sĂ€ger Sinan Akdag.