Klasserna ska vara till för elever med stora skolsvårigheter och som stör undervisningen.
– Det är elever som har ett väldigt starkt normbrytande beteende som stör på sådant sätt att det förstör både för klasskompisarna och lärarna, säger skolminister Lotta Edholm (L) till Ekot.
Observationsklasser, obs-klasser, fanns på 1960- och 70-talet, men avskaffades bland annat för att de ansågs stigmatiserande. Edholm kallar specialklasserna som hon vill låta utreda för hjälpklasser.
– Det här ska ju vara hjälpklasser med väl utbildade speciallärare. Inte ett sätt att skyffla undan elever som har stora problem, säger hon.
Sveriges Lärare skriver i ett mejl till TT att hjälpklasser inte får ersätta behovet av extra undervisning eller möjligheterna till halvklassundervisning.
"Där ser jag en stor risk", säger förbundets ordförande Anna Olskog.
Sveriges Lärare anser dock att förslaget om hjälpklass kan vara bra om trösklarna är låga för eleverna att komma tillbaka till den ordinarie klassundervisningen.
"All forskning visar att det är av stor betydelse för lågpresterande elever att lära sig tillsammans med mer högpresterande elever", säger Anna Olskog.