Nya superlÄnga lastbilar pÄ svenska vÀgar

Som land nummer tvÄ i Europa tillÄter Sverige nya superlÄnga lastbilar, nio meter lÀngre Àn dagens ekipage. FrÄn och med fredagen fÄr de rulla pÄ svenska vÀgar.

FrÄn 1 december blir det tillÄtet med upp till 34,5 meter lÄnga lastbilar pÄ svenska vÀgar.

FrÄn 1 december blir det tillÄtet med upp till 34,5 meter lÄnga lastbilar pÄ svenska vÀgar.

Foto: Adam Ihse/TT

Transport2023-12-01 06:01

FrĂ„n tidigare tillĂ„tna 25,25 meter – till 34,5 meter. PĂ„ fredagen öppnar de första vĂ€garna i Sverige för lastbilar som Ă€r nio meter lĂ€ngre Ă€n vad vi Ă€r vana vid.

Syftet Àr att effektivisera transporterna.

– Med lĂ€ngre lastbilar sĂ„ fĂ„r man plats med mer gods per lastbil, vilket i sin tur innebĂ€r fĂ€rre lastbilar pĂ„ vĂ€garna och mindre utslĂ€pp, sĂ€ger Sandra Nordahl, enhetschef pĂ„ Trafikverket.

Enligt myndighetens berÀkningar kan utslÀppen frÄn den tunga lastbilstrafiken minska med mellan fyra och sex procent med de nya lastbilarna.

– Dessutom minskar transportkostnaden vilket stĂ€rker nĂ€ringslivets konkurrenskraft. Det finns mĂ„nga nyttor med detta, sĂ€ger Sandra Nordahl.

InvÀndningar frÄn facket

Fackförbundet Transport har dock lyft oro för att sÀkerheten pÄ vÀgarna kan pÄverkas, rapporterar Arbetet. Dels oroar man sig för att de lÄnga ekipagen kan bli svÄrare att backa undan vid till exempel olyckor med brandrisk, dels för att risken för olyckor vid omkörningar ökar.

Men Sandra Nordahl betonar det inte finns nÄgon anledning till oro.

– Transportstyrelsen har gjort de tekniska fordonskraven för lastbilarna och de ska fungera precis lika bra som de lastbilar som finns i dag vad gĂ€ller framkomlighet. Sedan kan det alltid finnas en utmaning med att backa undan eller pĂ„ annat sĂ€tt flytta fordon vid olyckor, men det gĂ€ller oavsett fordonslĂ€ngd, sĂ€ger hon.

De Àr dessutom tydligt uppmÀrkta med en skylt fram och bak, sÄ att andra trafikanter ska kunna planera sina omkörningar.

– Studier som gjorts visar ingen generell ökad trafikrisk kopplat till att fordonen blir nio meter lĂ€ngre. Snarare tvĂ€rtom, att det blir fĂ€rre lastbilar i trafiken innebĂ€r lĂ€gre risk för olyckor, sĂ€ger Sandra Nordahl.

590 mil

Bara ett annat land i Europa, Finland, tillÄter hittills 34,5 meter lÄnga lastbilar. Men frÄn och med fredagen öppnar totalt 590 mil statliga vÀgar samt ett antal kommunala anslutningsvÀgar för de nya fordonen i Sverige.

– Det hĂ€r Ă€r det sĂ€kraste vĂ€gnĂ€tet vi har som ocksĂ„ Ă€r sammanhĂ„llet, sĂ€ger Sandra Nordahl och tillĂ€gger att det finns önskemĂ„l om att i framtiden öppna ytterligare vĂ€gar för de lĂ„nga lastbilarna.

– Vi har identifierat andra vĂ€gar som skulle vara möjliga, men har sagt att vi öppnar de hĂ€r först och sĂ„ fĂ„r vi utvĂ€rdera sedan, sĂ€ger hon.

Fakta: "Superlastbilarna"

FrÄn och med den 1 december fÄr 34,5 meter lÄnga lastbilar köra pÄ en del svenska vÀgar. Det Àr drygt nio meter lÀngre Àn dagens tillÄtna lÀngd pÄ lastbilar.

31 augusti 2023 trÀdde en förÀndring i trafikförordningen i kraft som tillÄter Trafikverket, eller kommuner i de fall de Àr vÀghÄllare, att föreskriva om att tillÄta fordonstÄg upp till 34,5 meter pÄ en viss vÀgstrÀcka.

Den 1 december öppnar Trafikverket ett sÄdant sammanhÀngande vÀgnÀt. VÀgnÀtet bestÄr av cirka 450 mil vÀg och 140 mil statliga anslutningsvÀgar som identifierats i samrÄd med de 160 kommuner som berörs. Utöver det tillkommer Àven kommunala anslutningsvÀgar.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!