FrĂ„n tidigare tillĂ„tna 25,25 meter â till 34,5 meter. PĂ„ fredagen öppnar de första vĂ€garna i Sverige för lastbilar som Ă€r nio meter lĂ€ngre Ă€n vad vi Ă€r vana vid.
Syftet Àr att effektivisera transporterna.
ââMed lĂ€ngre lastbilar sĂ„ fĂ„r man plats med mer gods per lastbil, vilket i sin tur innebĂ€r fĂ€rre lastbilar pĂ„ vĂ€garna och mindre utslĂ€pp, sĂ€ger Sandra Nordahl, enhetschef pĂ„ Trafikverket.
Enligt myndighetens berÀkningar kan utslÀppen frÄn den tunga lastbilstrafiken minska med mellan fyra och sex procent med de nya lastbilarna.
ââDessutom minskar transportkostnaden vilket stĂ€rker nĂ€ringslivets konkurrenskraft. Det finns mĂ„nga nyttor med detta, sĂ€ger Sandra Nordahl.
InvÀndningar frÄn facket
Fackförbundet Transport har dock lyft oro för att sÀkerheten pÄ vÀgarna kan pÄverkas, rapporterar Arbetet. Dels oroar man sig för att de lÄnga ekipagen kan bli svÄrare att backa undan vid till exempel olyckor med brandrisk, dels för att risken för olyckor vid omkörningar ökar.
Men Sandra Nordahl betonar det inte finns nÄgon anledning till oro.
ââTransportstyrelsen har gjort de tekniska fordonskraven för lastbilarna och de ska fungera precis lika bra som de lastbilar som finns i dag vad gĂ€ller framkomlighet. Sedan kan det alltid finnas en utmaning med att backa undan eller pĂ„ annat sĂ€tt flytta fordon vid olyckor, men det gĂ€ller oavsett fordonslĂ€ngd, sĂ€ger hon.
De Àr dessutom tydligt uppmÀrkta med en skylt fram och bak, sÄ att andra trafikanter ska kunna planera sina omkörningar.
ââStudier som gjorts visar ingen generell ökad trafikrisk kopplat till att fordonen blir nio meter lĂ€ngre. Snarare tvĂ€rtom, att det blir fĂ€rre lastbilar i trafiken innebĂ€r lĂ€gre risk för olyckor, sĂ€ger Sandra Nordahl.
590 mil
Bara ett annat land i Europa, Finland, tillÄter hittills 34,5 meter lÄnga lastbilar. Men frÄn och med fredagen öppnar totalt 590 mil statliga vÀgar samt ett antal kommunala anslutningsvÀgar för de nya fordonen i Sverige.
ââDet hĂ€r Ă€r det sĂ€kraste vĂ€gnĂ€tet vi har som ocksĂ„ Ă€r sammanhĂ„llet, sĂ€ger Sandra Nordahl och tillĂ€gger att det finns önskemĂ„l om att i framtiden öppna ytterligare vĂ€gar för de lĂ„nga lastbilarna.
ââVi har identifierat andra vĂ€gar som skulle vara möjliga, men har sagt att vi öppnar de hĂ€r först och sĂ„ fĂ„r vi utvĂ€rdera sedan, sĂ€ger hon.