Till påsken lockas sötsugna till godishyllorna för att fylla påskäggen. Att det under påskhelgen konsumeras allra mest godis på året är inte förvånande för Mårten Lindell, chef på Godisgallerian i Enköping.
I snart 19 år har Mårten Lindell drivit butiken som en vanlig vecka säljer cirka två ton godis. En siffra som tredubblas under påsken.
– Årets påsk sålde vi uppemot sex ton lösgodis. Det är några kilo mindre jämfört med förra året. Vi har haft något lägre försäljning, men högre omsättning.
Inflationen har pressat godisbutiken till att höja priserna ordentligt på grund av högre leveranspriser. Förra året höjdes priset på lösgodis fyra gånger, som tidigare endast höjts två gånger på tio år.
– Försäljningen har gått bra, särskilt med tanke på att det är turbulent i branschen. Det är ju flera godisbutiker i närområdet som behövt stänga ner på grund av inflationen. Så jag ska inte klaga, säger Mårten Lindell.
Butikens fördelaktiga läge längs motorvägen som passerar Enköping, nära till bensinmack och matställen gör Godisgallerian till ett naturligt stopp för sötsugna förbipasserande.
– Vår största handelsmånad är faktiskt i juli. Då är det hög omsättning samtliga veckor, tack vare alla som semestrar. Den stora mängden trafik är A och O för vår överlevnad.
Påskgodis i all ära, men det är de välkända och folkkära godisarna som är i säljtoppen även under påsken.
– Klassiker som Center, Bubs och olika Malacosorter är svåra att putta ner från toppen, intygar Mårten Lindell.