Årets undersökning från Internetstiftelsen om hur nätet används i Sverige visar att nära hälften känner oro för att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på deras personliga integritet på internet. För fem år sedan var bara 29 procent oroade. Samtidigt är det förhållandevis få som oroar sig för att myndigheter ska inkräkta.

Det tolkar jag som att det inte är internetövervakning i stort man oroar sig för, utan specifikt storföretagen. Jag tror att det är ett ganska nyktert tillvaknande hos många som använder sociala medier, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Flera skandaler

Artikelbild

| Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen i Sverige. Arkivbild.

Utvecklingen kopplas till de senaste årens uppseendeväckande händelser, som Cambridge Analytica-skandalen, då personuppgifter från 87 miljoner Facebookanvändare läcktes och användes i politiska syften.

Det har även varit andra dataläckor, kända hack där lösenord eller kortuppgifter kommit på drift. Det kan vara svårt för gemene man att hålla isär vad som är vad och det gör att man får en allmän känsla av att data inte är särskilt säkert, säger Måns Jonasson.

Mest oroar sig barnfamiljer och höginkomsttagare för storföretags inkräktande, medan pensionärer och personer som enbart har grundskola som utbildning hör till de minst oroliga.

En konsekvens av oron tycks vara att vi delar allt mindre innehåll på sociala medier.

När vi frågar vad man gör på Facebook, hur många som till exempel delar bilder eller postar eget innehåll, ser vi en väldigt markant minskning under de senaste tre åren. Det tolkar jag som en effekt av att man har mindre tillit till Facebook, säger Måns Jonasson.

Insta planar ut

TT: Är oron befogad?

Jag tycker inte att man ska vara orolig. Men det är nyttigt att man funderar över vad man delar på internet överlag och vad det kan få för konsekvenser. Om jag delar bilder på mina barn, kan de hamna i orätta händer?

Rapporten konstaterar också att användandet av sociala medier ser ut att börja plana ut. Instagram och Snapchat, som tidigare har vuxit stort, ligger mer eller mindre kvar på samma nivå som föregående år. Även Facebooks tillväxt tycks ha stannat av.

Och bara en fjärdedel känner att tiden på sociala medier är meningsfull. Fyra av tio tycker inte att den är det.

När folk tänker på sociala medier som begrepp så tänker man på det som det var för fem–tio år sedan – en massa bilder på vad folk äter till frukost och annat som man brukar raljera om. I dag är ju sociala medier så mycket mer, det är grupper där vi håller kontakt med fotbollslaget, klassföräldrarna eller släkt i andra länder. Men själva begreppet sociala medier har nästan blivit ett skällsord, och många funderar nog på vad man egentligen gör med sin tid framför skärm, säger Måns Jonasson.

Spel i botten

I topp över mest meningsfulla saker att använda internet till kommer nyhetsappar, poddar/radioprogram och tittande på film och video. I botten hamnar, förutom sociala medier, även dataspel och mobilspel.

Visst kan det vara svårt att säga att det är meningsfullt med spel. Däremot kan det vara roligt och underhållande och att man tycker att det är värt det ändå.
På samma sätt kan det vara med sociala medier – att man tycker att det är roligt, spännande och underhållande att se bilder och följa kändisar. Men just meningsfullt kanske det inte är, säger Måns Jonasson.