I sin rapport noterade inspektören slitna och smutsiga ytor och kalkbeläggningar i diskmaskinen. Även ett tvättställ uppgavs vara smutsigt och utan torkpapper, vilket enligt lagen krävs för att personal ska kunna hålla god handhygien.
Den kanske mest allvarliga avvikelsen gällde kylförvaring. Köttfärs i en kyl höll 12,5 grader – långt över rekommenderade 4 grader – och kasserades direkt vid kontrollen.
– Vi kastade köttfärsen och fyllde på kylens gas samma dag. Det kan bli varmt när man öppnar kylen ofta under lunchruschen, men vi förvarar inte maten fel medvetet, säger ägaren Selim Cigel, som drivit Misto Uno i över 20 år.
Problemen med för höga temperaturer har dessutom förekommit tidigare och uppmärksammats redan för ett par år sedan.
Stämmer detaljerna i inspektionsrapporten?
– Jag minns inte alla punkter i rapporten. Jag har varit utomlands på grund av sjukdom i familjen. Men jag har full respekt för dem. De gör ju sitt jobb. Vi åtgärdar det vi får synpunkter på, säger Selim Cigel.
Allergiinformation saknades vid beställning på Foodora – något han menar ligger på leverantörens sida:
– Informationen finns via Foodora och det är deras system, men vi är så klart ansvariga för maten.
Angående felaktig märkning av parmesan och fetaost säger han:
– När vi lade till nya rätter blev det fel i beskrivningen. I vanliga fall skriver vi bara “vit ost”.
Kontrollen kommer att följas upp och fortsatta brister kan innebära att verksamheten bötfälls.
Selim Cigel säger till EP att det mesta nu har åtgärdats.