Skola för alla
Efter att EP avslöjat att Linus, 10, inte vågar gå till skolan efter hur han blivit bemött av sin elevassistent, har reaktionerna varit starka. I sociala medier delar flera vuxna och tidigare elever öppet sina egna tidigare erfarenheter om bemötande och brister i den berörda skolan. Skolinspektionen, som bland annat har till uppgift att utreda eventuella missförhållanden, har dock fått in få anmälningar från föräldrar.
– Efter den särskilda granskningen Skolinspektionen gjorde 2019 slog Örsundsbroskolan bara ifrån sig med att det inte låg något pågående ärende hos Skolinspektionen. De behövde ju bara svara, inte göra något åt situationen, säger Lars Jerpdal, som är pappa till tre barn på skolan.
Han är drivande i den grupp med ett 30-tal föräldrar som har egna möten som arbetar för förbättring. Han menar att det är så pass svårt att föra dialog med rektorn, att det krävs och behövs föräldramöten utanför skoltid.
– Det sker inte en tillräckligt positiv förändring när det kommer till trygghet, bemötande, kränkningar och studiero.
Skolenkäten sänds ut av Skolinspektionen varje år för att granska all skolverksamhet i hela landet, för att se till att den följer de lagar och regler som finns. Lars Jerpdal säger att sammanställningarna från Skolenkätens resultat mellan 2017 till 2024 visar att Örsundsbroskolan är sämst i Enköpings kommun och bland de sämsta i landet.
– I kategorierna studiero och trygghet är skolan bland de tio procenten av de sämsta skolorna i landet 2024 i årskurs fem. Och det reagerar man inte på nånstans. Inte från skolan och inte från kommunen, de försvarar sig med att man inte tror på de där resultaten.
De senaste fem åren har det funnits elva anmälningar om kränkningar från skolpersonal mot elev på skolan. Under åren 2020 och 2024 ökade även kränkningsanmälningarna för elev mot elev lavinartat på Örsundsbroskolan från 14 till hela 114 stycken.
Hösten 2018 när Skolinspektionen genomförde en av sina regelbundna kvalitetsgranskningar vid Örsundsbroskolan, gjordes en särskild granskning i uppföljningen på skolan. Den handlade bland annat om bristande trygghet och studiero. Skolinspektionen lade ansvaret på rektorn att åtgärda vad som behövdes för att höja kvaliteten.
Lars Jerpdal tycker inte att skolledningen lyssnar eller har någon ambition att eftersträva att bli bättre. Som att till exempel jobba mot ett mål att bli bäst i kommunen, länet eller i hela landet.
– Skolan måste ha en ambitionsnivå och kunna jobba med förbättringar på riktigt som inte handlar om andelen behörighet till gymnasiet. Utan som också tar hand om de mjuka värdena om hur eleverna faktiskt mår.
Föräldragruppen beskriver att de fruktlöst har försökt ha dialog med utbildningsförvaltningen på Enköpings kommun under flera års tid. Den har även haft möte med utbildningsnämndens ordförande.
– Han sa att nämnden tycker att förvaltningen gör ett bra arbete. Och att förvaltningen tycker att skolan gör ett bra jobb. Man lyssnar inte på elever och vårdnadshavare.
Har du exempel på vad det finns det för problematik på skolan?
– Dåligt ledarskap. Lärare som brutit ihop och gått hem. Elever som blir så kränkta av andra elever eller skolpersonal att de går hem. Inställningen är att ett barn som inte passar in är ett problem och då är det den attityden man har mot barnen på skolan, säger Lars Jerpdal.