Skola för alla
På flera grundskolor i Enköping rusar siffrorna iväg vad gäller antal kränkningsanmälningar. Till och med fördubblats på ett par av dem senaste året.
Men på Korsängsskolan syns en markant förändring i positiv riktning. Där har kränkningsanmälningarna minskat från 192 anmälningar under 2023 till 158 förra året.
– Jag är galet stolt! Alla på skolan gör ett hästjobb genom att jobba med trygghet och studiero. Och kan man agera tidigt behöver det inte gå så långt som kränkningsanmälningar, säger Elisabeth Hellström, rektor.
Det var hösten 2023 som skolan bestämde sig för att skapa en egen strategi för skolan. Den fick namnet Trygghetstrappan. Den har tydliggjort för eleverna vad det finns för förväntningar på dem både lektions- och rasttid. I den finns beskrivet hur skolpersonalen kommer agera om det behövs.
– Vid en händelse i skolan när man har stört tryggheten och studieron, att eleverna då är medvetna och delaktiga i det här tror jag haft förebyggande effekt.
Elisabeth Hellström uppskattar att ha en nära relation med sina elever, och hejar glatt på de hon möter på sin väg till matsalen.
– Jag gillar att äta lunch tillsammans med eleverna.
Skolan har 800 elever och växer. Hon har svårt att se att kränkningsanmälningarna skulle kunna gå ner till noll. Men belyser också att det är en begreppsförvirring för många.
– Det är egentligen en rapportering som skollagen kräver, och inget barn som anmäls.
Fyller krängningsanmälningar ett syfte för skolan?
– Både ja och nej. Själva kränkningsanmälningen hjälper oss kanske inte att hitta elever som har ett utmanande beteende. Eftersom den inte innehåller andra namn än på den elev som blivit kränkt. Det måste vi titta på i ett annat sammanhang. Och det jobbar vår trygghetsgrupp med.
På skolan finns det två trygghetsgrupper med kuratorer, socialpedagoger, fritidsledare och lärare.
Hon berättar att de flesta elever kan peka ut var på Trygghetstrappan av steg ett till fem de ligger, om de brutit mot reglerna. Första steget är att eleven blir tillsagd. Sedan följer exempelvis att vårdnadshavare kontaktas, samtal med socialpedagog om värdegrund, skriftlig varning eller samtal med rektor.
– I sista steget får föräldrarna vara med och välja mellan avstängning eller själva vara med sitt barn i skolan. Eleven kan tillfälligt placeras ett par dagar i annan verksamhet också, till exempel hjälpa till i förskoleklass.