Det krasar i gruset när Solweig Fjällborg Ludvigsson försiktigt sätter ner kryckorna. Högerfoten är gipsad, men planeringen inför sommarens konserter rullar vidare. Eftermiddagssolen ligger varm över Fröslunda Hage, och skuggorna sträcker sig över den lätt sluttande hagen. Här ska artister som Tommy Nilsson och Doug Seegers stå i sommar, framför en publik som tagit sig långt ut på landet.
Det är fjärde sommaren i rad som Solweig och maken Magnus Ludvigsson förvandlar sin hage i Altuna-Fröslunda till en musikscen. Det som en gång började småskaligt har vuxit till något större. Och sedan Thomas di Liva, Sanna Nielsen och Chris Kläfford drog storpublik 2024 har hagen blivit ett givet inslag på Upplands kulturkarta.
Bakom arrangemanget finns inga anställda, inga projektgrupper. Bara Magnus och Solweig, som tillsammans tar hand om allt – från att klippa gräset och boka bajamajor till att mejla besökare och ställa ut stolar. Även sociala medier och kontakten med artistbokare sköter de själva.
– Vi är mån om att ha en hög kvalitet. Så vi tar bara in 500 personer per konsert. Vi vill behålla det gemytliga och den atmosfär som folk tycker om, säger Solweig Fjällborg Ludvigsson.
Runt scenområdet märks omsorgen i varje detalj – från gångar som hålls torra till ljudet som riktas så det når hela sluttningen.
Fröslunda Hage är mer än en scen. Ambitionen är att skapa en mötesplats där morgondagens artister får stå på samma scen som redan etablerade – där framtid och erfarenhet samsas i samma sommarkväll.
Elever från Kulturskolan i Enköping har fått chansen att stå på scen – en möjlighet att växa med uppgiften och möta publiken tidigt.
Magnus Ludvigsson är pianist och låtskrivare i grunden. Han har jobbat med musikproduktion i hela sitt vuxna liv och hans egna bakgrund i musiken gör att han vet vad en musiker vill ha.
– Man måste visa respekt för de som ska uppträda. Det underlättar om tekniken fungerar och man märker att arrangören har tänkt till.
Publiken sitter under bar himmel, medan scenen har tak. Antalet stolar varierar mellan 300 och 500, beroende på hur många som förbokat. Det är välorganiserat, men samtidigt personligt och avslappnat.
Inför varje konsert ligger månader av arbete. Och när doften av mat sprider sig i hagen, är det från parets egen foodtruck där de själva står bakom disken.
Arbetet tar på krafterna emellanåt. Solweig har gipsat foten efter ett feltramp under ett träningspass i Provence, där paret har ett hus som fungerar som både viloplats och idéverkstad.
Det är lätt att tro att paret är rotat i bygden sedan länge. I själva verket kommer de från olika håll – Solweig från Jukkasjärvi, Magnus från Stockholm. För nästan tjugo år sedan landade de i Fröslunda och blev kvar. Scenen i hagen har vuxit fram med hjälp av grannar och vänner. Lokalsnickrad, som Magnus Ludvigsson säger.
Och det handlar om mer än musik. Dels tycker paret att musik och kulturupplevelser inte bara ska finnas i stadens brus. Dels handlar det också om att skapa något tillsammans, för andra.
Vad vill ni att folk ska känna när de kommer hit?
– Glädje. Jag vill att de ska känna att det är svensk sommar som bäst. Vi vill att de ska vara glada och tycka att de får en fantastisk föreställning, säger Solweig Fjällborg Ludvigsson med ett leende.