Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL, blir överraskad när tidnignen berättar om anmälningen till Justitiekanslern.
– Vad jag känner till så har det aldrig skett tidigare. Det har hänt att någon vänt sig till ARN om de inte är nöjda med beslutet i en överklagan, men en anmälan kring hur vår organisation hanterar biljettkontroller har jag aldrig varit med om, säger han.
Anmälaren kritiserar UL för hur deras kontrollanter beter sig mot resenärer genom att vara lite väl nitiska i utfärdandet av så kallade tilläggsavgifter till den utan giltig biljett, samt att det inte informerats ordentligt om hur man överklagar dessa.
Vidare hävdar anmälaren att UL satt det i system att utfärda fler tilläggsavgifter, som ett sätt att driva in mer pengar till regionen. Tidningen har nyligen skrivit om att antalet bötfällda resenärer ökade dramatiskt mellan 2018 och 2019.
– Det kostar oss mer att göra kontrollerna, det är inte därför vi har dem. Det görs i förebyggande syfte för att stävja att folk skulle få idéen att inte betala, säger Nikodemus Kyhlén.
Informeras den som får en avgift om hur de kan överklaga?
– Det finns en rutin som säger att man ska berätta att det är möjligt att överklaga. Det kan ske muntligt men går också att läsa sig till på kopian man får, säger han och fortsätter:
– Vi strävar inte efter att skapa en hård miljö, men det här kundmötet är lite speciellt eftersom man ger en avgift till dem som inte vill ha det.