Uppsalastudenten Hedda Ottesen är en av många som ska åka tåg i sommar, det blir en tågluff.

– Det ska bli fantastiskt. Jag tar tåget på grund av klimatets skull och hoppas på att träffa en massa spännande människor, ha intressanta samtal på tågen och se hur landskapet förändras och så ska jag försöka hinna lära mig mer om ländernas historia, säger hon.

Hedda ska åka med en vän men det är första tågresan som de gör tillsammans. De kommer ta nattåget till Berlin, sen till Poznan, Krakow, Budapest och Kroatien, väl där blir det nog Zagreb och kanske Split och sen vidare till Montenegro och södra Bosnien.

Artikelbild

| Alf Karlsson och hans son Axel tar tåget till Norge.

De ska vara ute i tre veckor och har köpt tågluffarkortet, interrail med sju resdagar. Det blev billigare än enstaka tågbiljetter.

– Det kluriga är platsbiljettsreservationerna. Gör man dem i förväg går det inte att vara spontan och gör man det inte kan ju tågen vara fullbokade, säger Hedda Ottesen som redan är i Köpenhamn för att hälsa på sin syster när vi gör intervjun. Det är dagen innan hon ska resa vidare.

Familjen, Alf Karlsson, Johan Lundqvist och deras son Axel, har också valt tåget i sommar.

– Det ska bli riktigt kul. Vi tycker om att åka tåg och är färdiga med flyget nu. Vi gör det lilla vi kan för klimatets skull och att inte flyga stämmer väl med vårt övriga sätt att leva, bland annat har vi biogasbil och sopsorterar noga, säger Alf Karlsson, som ska resa från Uppsala till Norge.

Artikelbild

| Hedda Ottessen reser till Balkan med en kompis.

Under senare tid har de gjort en längre tågresa varje år, ofta till svenska fjäll.

– Axel som snart fyller 5 år gillar jättemycket att åka tåg. Och när han tröttnar har vi alltid med oss böcker att läsa och paddan med nerladdade filmer. Det är smidigt att åka tåg, säger Alf Karlsson.

Artikelbild

| Isabelle Tibbelin tycker att priserna på tågbiljetter måste bli billigare.

De kommer att vara på resande fot en vecka men hinna med mycket. Först åker de till Oslo och stannar en natt. Sen tar de tåget till byn Flåm för att åka Flåmbanan, som är belägen vid Aurlandsfjorden. Därifrån reser de till Bergen och stannar två nätter.

– Då kan vi behöva tvätta av oss. Sen blir det Hurtigruten under två nätter och så går vi i land i Trondheim, säger Alf Karlsson.

Från Trondheim tar de nattåget till Uppsala.

Vilka förväntningar har du?

– Att det inte regnar som ju Norge är känt för. Mest ser jag fram mot tid att vara tillsammans ordentligt och få spännande upplevelser på tåget. Själva resandet behöver inte gå så fort. När man flyger finns det så många måsten: transporter till och från flygplatsen, incheckning, säkerhetskontrollen och när man väl sitter på planet är det mat in, mat ut hela tiden, säger Alf Karlsson.

Att boka tågbiljetterna i Norge gick smidigare än han trodde, betalning via kort och biljetterna som pdf:er.

– Däremot har det varit krångligt att boka tågbiljetter i Sverige för andra resor som vi ska göra i sommar. På grund av banarbeten har det inte gått att boka i förväg och vi har fått ligga i för att få veta när de går att boka, säger Alf Karlsson.

En annan Uppsalastudent som valt tåget i sommar är Isabelle Tibbelin. Hon är engagerad för klimatet, att tänka hållbart är självklart för henne.

– Vi har inte valt interrailkortet. Trots att vi ska till olika länder blev det billigare för oss att köpa enstaka resor, säger hon.

Isabelle ska med en tjejkompis till Berlin, Prag, Wien, Budapest och några städer i Polen och sedan hem igen till Uppsala.

– Vi är taggade och valde att åka österut till de här resmålen som ofta är weekendresor. Nu kommer vi undan billigare än om vi hade valt Sydeuropa. Jag är student och måste tänka på vad det kostar.

Har det varit krångligt?

– Vi har lyckats hitta engelskspråkiga biljettsajter för de olika länderna. Naturligtvis hade det varit mycket enklare om det hade funnits någon gemensam internationell sajt, inte bara för flyg utan också för tåg. Att hitta boende är ju aldrig något problem, säger Isabelle Tibbelin.

Ett krux är att alla länder inte har e-biljetter, utan de måste skickas per post. Vilket innebär att köparen behöver vara ute i god tid för att hinna få biljetten innan avresan.

– Det är ju inte optimalt och minskar möjligheterna att vara spontan. Vi kommer att boka nattågen i förväg men sedan köper vi nog biljetter allt eftersom, säger Isabelle.

Hittills har hon och hennes kompis lagt cirka fyra timmar på biljettletande. De beräknar ytterligare en timme för att boka nattågen.

– Jag tror vi kommer att få se jättemycket på vår resa och det ska bli superkul att resa med ryggsäck igen. Jag har luffat i Australien förut. Fördelen med att resa långsamt är att man upplever så mycket mer och så frihetskänslan. På flyg brukar jag bara försöka sova, säger Isabelle Tibbelin och tillägger:

– Tågbiljetterna måste bli billigare för att locka fler att välja tåget framför flyget.