Flera föreningar i Enköping har anslutit sig till Folkspels nya lottsatsning "Joyna" för att få in pengar till sina verksamheter. De nya lotterna är en prenumerationstjänst som kostar lottköparen 160 kronor i månaden.
I Enköping kommer Enköpings SK FK, Enköpings Handbollsförening, Enköpings Ridklubb, Enköpings SK HK och Enköpings Rugbyklubb använda sig av den nya lottjänsten.
Att föreningarna väljer den nya försäljningsmodellen har väckt reaktioner hos föräldrar som har barn i föreningslivet.
– Hur ska vi kunna sälja prenumerationer när det är svårt att sälja bingolotter, säger en förälder som beskriver att situationen känns olustig med det krav som följer.
Tidigare har föräldern varit med om att man som föreningsmedlem ska sälja enstaka lotter eller artiklar. Men hen menar att det är skillnad på enstaka artiklar och att sälja ett lottabonnemang som kostar 1920 kronor per år.
I mars meddelades föräldrarna i ESK Hockey att varje ungdom i som spelar hockey i klubben förväntas att sälja tre stycken prenumerationer.
– Det är krav på tre prenumerationer. Och alla har inte mormor och morfar som kan köpa de här prenumerationerna. Det blir ändå ganska mycket pengar. Det är nästan 2 000 kronor om året. Det är tufft för många ändå i samhället, säger en av de föräldrar som reagerat.
Fredrik Laurin är ordförande för ESK Hockey. Han berättar att man valt att sälja det nya lottpaketet eftersom att det är en ett lukrativt alternativ för att få in pengar till föreningen.
– Vi har valt Joyna för att vi tycker att det verkar vara en bra, långsiktig modell för både klubben och lagenheterna. Vi tycker inte att det är någon annan som har kunnat presentera en bättre lösning för oss. Jag tror också att det är en av anledningarna till att så många klubbar har hakat på det här.
Fredrik Laurin menar också att det är rimligt att ställa krav på medlemmarna kring antal sålda prenumerationer till förmån för föreningen.
– Jag tycker inte att man ställer ett orimligt krav om man säger att medlemmarna ska sälja tre stycken. Självklart kommer det inte vara några konsekvenser om man inte gör det, men det är bra om man har en tydlighet mot sina medlemmar om vad som är viktigt att vi uppnår, säger han.
För varje såld prenumeration går en del av vinsten direkt till föreningen. Den andra delen går till medlemmens lagkassa. A-lagsspelarna och hockeyskolan behöver dock inte sälja några lottprenumerationer.
Enköpings Ridklubb kommer också att sälja lotter via den nya prenumerationstjänsten. Klubbens ordförande Johan Riesten menar att det är ett nytt sätt att få in pengar till föreningen.
– Som det är idag behöver man göra vad man kan få i pengar i verksamheten. Därför testar vi och ser ifall det lever upp till förväntningarna, säger Johan Riesten och fortsätter:
– Det är också enkelt i och med att man inte behöver ha lager och fysiskt leverera saker och ting. Vi får se och utvärdera eftersom, fungerar det så är det så. Fungerar det inte kommer vi inte att gå vidare med det.
Har ni säljkrav för hur många prenumerationer varje medlem ska sälja?
– Nej, det har vi inte. Det här är ett alternativt sätt att få in pengar till verksamheten. Vi kommer inte att ställa krav på att ridgrupper ska sälja för vissa summor eller så, säger han.