Experten tycker till om Enköpings klubbmärken: "Uselt"

Leonard Jägerskiöld Velander har författat böcker om klubbmärken och dess historia. Nu har han fått betygsätta klubbmärken från Enköping.

Leonard Jägerskiöld Velander har skrivit böckerna Fotbollens heraldik och Hockeyns heraldik.

Leonard Jägerskiöld Velander har skrivit böckerna Fotbollens heraldik och Hockeyns heraldik.

Foto: Privat

Föreningsliv2024-04-26 05:00

Nyheten i korthet

  • Klubbmärkesspecialisten Leonard Jägerskiöld Velander har kritiserat ESK:s klubbemblem och gett det lägsta betyget "uselt". Han menar att emblemet behöver moderniseras för att uppfylla dagens digitala krav.
  • Velander identifierar tre parametrar för ett bra klubbmärke: igenkännlighet, symbolvärde och varumärkesoptimering. Han påpekar att det ofta uppstår en konflikt mellan supportrar, som värderar tradition och historia, och klubbar som vill optimera varumärket.
  • Vid granskning av flera föreningsemblem från Enköping, utmärkte sig Enköping Uniteds och ERK:s loggor. Uniteds logga beskrevs som "iögonfallande på ett negativt sätt", medan ERK:s logga hyllades för sin traditionella charm.

För en tid sedan kritiserade Leonard Jägerskiöld Velander ESK:s klubbemblem på Twitter. I en betygsättning av alla klubbmärken i SHL och Hockeyallsvenskan tillsammans med ytterligare några klubbloggor fick ESK det lägsta betyget: Uselt.

Klubbmärkesexperten menar att ESK-loggan är lätt att känna igen, men att den skulle behöva moderniseras.

– Det har mest med det visuella att göra. Den är ju slående och man känner igen den. Har man sett ESK en gång kommer man ihåg den, det behöver inte stå Enköping under märket, och det är positivt. Negativt är att det inte lever upp till de digitala kraven som finns idag. ESK är ändå en så pass stor klubb att de borde kunna ha ett mer modernt märke. Sen är det inte balanserat heller, banderollen är på sniskan och kransen har taggar på ena sidan men inte den andra. Jag tror att det här emblemet hade kunnat bli svinbra med en modernisering likt den Kalmar genomförde för två år sen, säger Lenonard Jägerskiöld Velander.

Enligt Leonard Jägerskiöld Velander finns det tre parametrar som kännetecknar ett bra klubbmärke. Det första är anblicken och hur lätt det är att känna igen och associera klubben med loggan. 

Den andra faktorn är något som experten själv håller högst. Det är symbolvärdet i emblemet. Det vill säga att det finns tradition och historia i klubbmärket.

– Det är det som binder samman supportrarna med klubben egentligen. Det kan vara att stadens torn eller slott finns med i klubbmärket, säger han och fortsätter:

– Det tredje är det som är så tråkigt att prata om när man har den infallsvinkeln som jag har. Det är varumärkesoptimering. Det blir viktigt när en klubb blir tillräckligt stor för att faktiskt prata varumärke.

I praktiken innebär det att märket ska vara så simpelt och minimalistiskt som möjligt. Det vill man ha eftersom att det ska vara så enkelt som möjligt för att återskapa digitalt till exempelvis till sociala medier. Fler detaljer innebär att det är svårare att återskapa digitalt.

– Det är här det ofta uppstår en motsättning mellan supportrar och klubbar. Supportrarna tycker det är viktigt med tradition och historia, men klubbarna vill ofta varumärkesoptimera. Då gör de ofta en minimalistisk förändring där supportrarna inte alltid är helt nöjda, Juventus är väl det tydligaste exemplet.

Experten har fått ett urval av föreningsemblem från Enköping för att bedöma. EP valde ut tolv lokala loggor och det var två klubbar som stack ut lite extra, enligt Lenonard Jägerskiöld Velander.

– Den som sticker ut allra mest är Enköping United. Det ser väldigt generiskt ut med tre sköldar i en. Men samtidigt förstår man inte riktigt vad det ska vara med de här vita strecken. Men klubbmärken är lite som konst, vet man inte bakgrunden till dem finns risken att det blir helt värdelöst. Men när man vet bakgrunden eller hur konstnären tänkt kan det vara värt något. Rent visuellt står Enköping United ut, det är iögonfallande på ett ganska negativt sätt skulle jag säga.

Var det någon annat klubbmärke som du fastnade vid?

– Jag blev förälskad i ERK:s logga. Det andas svensk föreningstradition men med en tvist. De har integrerat bollen i emblemet så att den ändrar formen på skölden. Kanske inte estetiskt tilltalande för alla, speciellt med färgvalet. Det står verkligen ut med att det är grönt och rött. Men jag tycker det är härligt gjort och så känns det väldigt klassiskt.

undefined
Tolfte plats: Enköping United. Expertens kommentar: Här händer det alldeles för lite i en storm av modernitet.
undefined
Elfte plats: Fanna BK. Expertens kommentar: Här händer det alldeles för mycket.
undefined
Tionde plats: Örsundsbro IF. Expertens kommentar: Gammalt Juventusplagiat.
undefined
Nionde plats: Göta MS. Expertens kommentar: Alldeles för aggressiv färgkombination med skrikiga och grälla färger. Fult typsnitt.
undefined
Åttonde plats: Södra Trögds IK. Expertens kommentar: Ta bort banderollen så blir den betydligt bättre.
undefined
Sjunde plats: Enköpings SK. Expertens kommentar: Potential finns till att modernisera detta på ett bra sätt. Nu obalanserat och kladdigt med för mycket detaljer.
undefined
Sjätte plats: Åsunda IF. Expertens kommentar: Påminner om Göta/Tranebergs märke. Vet inte om det är positivt eller negativt.
undefined
Femte plats: IK Nordia. Expertens kommentar: Kul lek med vikingahjälmen (även om det inte är historiskt korrekt med horn). Hade inte behövt skölden.
undefined
Fjärde plats: SK Elvan. Expertens kommentar: Hade kunnat göra bättre men är ett typiskt exempel på klassiskt svenskt emblemutförande.
undefined
Tredje plats: Enköpings IS. Expertens kommentar: Annorlunda och iögonfallande form på ett positivt sätt. Missförstånd kan uppstå gällande förkortningen. Bra ändå.
undefined
Andra plats: Enköpings HF. Expertens kommentar: Franska liljan i gult mot blå bakgrund gör det stilrent i ovanligt utförande.
undefined
Första plats: Enköpings Rugbyklubb. Expertens kommentar: Originell sköld med udda färgkombination som ändå lyckas. Andas klassiskt föreningsmärke trots sin ringa ålder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!