Enköpings motorklubb arrangerade riksmästerskap i minimoto på motorstadion i Enköping under helgen. Senast föreningen arrangerade en tävling i den speciella motorsporten var 2009. Sedan dess har Enköpingsförarna fått tävla på annan ort om de velat mäta sig mot varandra i sin sport.
För en oinsatt är minimoto en motorsport där man kör tävlingsmotorcykel i miniatyr. Under tävlingshelgen i Enköping tävlade två juniorklasser och två klasser för seniorer. Totalt var det 40 förare i startfältet. Christian Grans är engagerad i Enköpings MK. I föreningen har han axlat rollen som minimoto-ansvarig.
Det var också Christian Grans som såg till att man började köra miniatyrmotorcyklar i Enköping igen efter många års uppehåll.
– När vi började med det här körde vi för en klubb i Västerås. Men vi bor här i Enköping. Jag tog kontakt med klubben och efter 1,5 år tog de kontakt och ringde upp och sa att de var intresserade. Förra året besiktigade vi in banan. Nu vi kan köra minimoto här igen, säger Christian Grans.
Hur många tränar minimoto här i Enköping?
– Min familj, sen är det Travis (Rooker) och Edvard (Heitmark) och så folk som kör från Västerås och Stockholm hit och tränar. Det brukar vara ett gäng.
I depåområdet förbereder sig Milton Grans, 16, Travis Rooker, 18, och Edvard Heitmark, 14, för finaler i sina klasser. Alla tre representerar EMK – och kör för att vinna.
Travis Rooker berättar att det känns extra kul att äntligen få tävla på hemmabanan i Enköping.
– Jag har aldrig tävlat här innan. Jag har kört minimoto sen 2015 och då har jag fått köra i Västerås, men jag kommer från Enköping. Nu har vi fått träna här i ett år. Det är kul att äntligen få tävla här! Man känner sig som en specialist på just den här banan, säger Travis Rooker.
Vilka fördelar får man av att vara kunnig kring banan?
– Jag använder mycket av banan och kan pusha på hårt eftersom att jag har kört många varv här. Det känns enklare att komma in i det och fokusera på racingen.
Vad är det som är så härligt med att köra just minimoto?
– Man kommer nära marken och det är sjukt tajt racing. Det är många delar som är kul med det.
Trots att motorcyklarna inte ens når upp till knävecken på förarna när båda däcken är på marken går det undan när man vrider på gasen.
– Det går väl i 80 till 100 kilometer i timmen på de snabbare motorcyklarna, ler Milton Grans.
Travis Rooker kör på den något större mini RR-modellen av motorcykel. Där går det ännu fortare.
– Jag tror jag "toppar" på runt 110 kilometer i timmen på den här. Och då är det en kort raksträcka. Det går fortare än vad man tror, säger han.
Är farten något man måste vänja sig vid?
– Du behöver vänja dig vid hur du ska bromsa. Så du inte bromsar för hårt eller för lite, säger Milton Grans.
Vad är det som gör det så härligt att köra motorcykel?
– Farten. Men också gemenskapen i depån, säger Milton Grans och Edvard Heitmark håller med:
– Det är farten för mig också, men det är kul att bli bättre hela tiden också, säger Edvard Heitmark