Skolfrågan bör ses ur olika perspektiv

Insändare2019-05-29 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till Skolrankning är pseudovetenskap 16/5

Jag skall börja med att ge Anders Härdevik rätt i påståendet ”det finns ingen enkel lösning till komplexa problem”. Men komplexiteten ökar ytterligare om man blandar ihop olika frågeställningar. Min kommentar om ”oavsett vad som är rätt” handlar om politikers ansvar, inte det insändaren huvudsakligen handlade om.

Det är vidare riktigt att benchmarking också handlar om jämförelser av arbetssätt, men syftet är att nå resultat så den kopplingen är ganska uppenbar. Jag får också veta att som ”resultat” räknas elevens resultat. Mitt påstående är att resultat inte bara kan mätas ur ett perspektiv, något som Anders Härdevik väljer att inte kommentera. Jag kan hålla med om att elevens resultat är en parameter för att mäta resultat, men absolut inte den enda. Dessutom är detta också resultatet av en komplex process, så att använda detta som ett aggregerat resultatmått för skolans prestation och därmed hitta förbättringar är knappast framkomligt. Det fungerar bara på individnivå.

Vidare är det så att komplexiteten i skolans resultat sannolikt är vad vissa forskare kallar ”social komplexitet” som härrör ur att olika intressenter ser olika på situationen. Det finns ingen enkel lösning på detta heller, men en förutsättning för att hitta en lösning är att man anstränger sig att se frågeställningen ur olika perspektiv. Det var just detta som min insändare i huvudsak handlade om, förmågan och kanske oviljan hos politiker och ledare inom skolan i Enköping att se frågeställningen om hur vi får en bättre fungerande skola ur olika perspektiv.

Jag betvivlar inte att politiker, tjänstemän och medarbetare försöker göra sitt bästa, vad jag påstår mig se är att fokus på ansträngningarna är för begränsat. Jag kan inte se att detta bemöts över huvud taget, i stället får jag svaret att en intressents (lärarnas) bidrag till dialogen om parametrar som skapar ett helhetsresultat är pseudovetenskap och skygglappar som det inte finns plats för. Tyvärr förstärker detta bara mitt intryck och påstående att fokus på ansträngningarna är för begränsat.

Det finns kanske ett hopp för framtiden. Mats Flodin säger att det är klart att vi skall titta på orsakerna till att Enköping i årets skolranking tappar från plats 232 till plats 268. Mitt tips är då att lyssna till skolans medarbetare, både till de som slutar och de som finns kvar i verksamheten. Det skulle vara ett exempel på tydligt och bra ledarskap och ett tillåtande och uppmuntrande klimat, något som de lärare jag pratat med inte känner igen.

Läs mer om