En vecka senare: Får fortsätta vänta på att få nätet tillbaka

Under onsdagen förra veckan försvann internet för många kunder i Enköping.
Det har gått en vecka och Global connect har fortfarande inte kunnat åtgärda felet.

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på Global connect.

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på Global connect.

Foto: Global connect

Enköping2025-06-11 13:00

I nuläget är det fortfarande drygt 50 hushåll i norra delen av centrala Enköping som saknar möjlighet att koppla upp sig på internet. Global connect som ansvarar för nätdriften har sedan onsdagen förra veckan flyttat fram prognosen för när det ska vara åtgärdat.

– Det var ett strömfel som orsakade att hårdvara gick sönder förra onsdagen. Exakt varför vet jag inte i nuläget. Men det har varit driftsstörningar en längre stund, säger Niklas Ekström, kommunikationschef på Global connect.

Han kan inte svara på vad som orsakade strömfelet eller hur många kunder som drabbades från början.

En hel vecka. Vad är problemet?

– Driftcentralen säger att reservdelar har beställts men är försenade. Men de ska komma under dagen och då kan man påbörja arbetet med att byta ut den hårdvara som behöver bytas ut.

Förhoppningen är att arbetet ska vara klart senare under onsdagen menar Niklas Ekström.

Är det en reservdel som är svår att få tag på eftersom det tar sådan tid?

– Det var beräknat att komma i måndags. Men jag vet inte vad som hände där, varför det blev försenat.

I dagens digitala samhälle är ett vecka utan internetuppkoppling något som påverkar kunderna negativt och en av dem uttryckte till EP att han stod handfallen.

Vad är sagt angående ersättning från respektive bredbandsleverantör till sina kunder?

– Man får vända sig till sin bredbandsleverantör för att prata om eventuell ersättning. De har slutrelationen med kunden. Vi står för nätverket, leverantörerna får i sin tur vända sig till oss, säger Niklas Ekström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!