Enköpingspendlare delar bilden av opålitliga tåg och menar att det framför allt skapar svårigheter för de som inte har flexibla jobb.
Trafikverkets statistik för 2024 visar att persontågens punktlighet i Sverige nådde den lägsta siffran sedan 2010 på 87 procent, samma som för Enköping. Ett tåg räknas enligt Trafikverket som punktligt om det ankommer till stationen inom 5 minuter och 59 sekunder efter utsatt tid. Ett system som föreningen TIM-pendlares ordförande Per-Anders Staav är kritisk till.
– Våra medlemmar vill veta hur sen man blir om man blir sen. Kommer du komma i tid till mötet? Man skulle mäta förseningsminuter för resenären och presentera det.
EP har begärt ut ytterligare statistik och den visar att försenade Enköpingståg i snitt är över 23 minuter sena, med totalt över 47 000 förseningsminuter under förra året.
– Om man ska stå i en butik 08.00 och man måste se till att den är öppen då, annars får jag löneavdrag, då är det ju vansinnigt oattraktivt att pendla. Då måste du åka med jättemarginal för att säkert komma fram, säger Per-Anders Staav, med hänvisning till de pendlare som inte har flexibla jobb.
Regionaltågen med ankomsttid till Stockholm mellan 09.00 och 10.00, var endast 63 procent i tid under förra året. Trafikverket förklarar i ett tidigare pressmeddelande att de stora förseningarna beror på en mängd saker.
– Jag vill betona att en bättre punktlighet inte är någon quick-fix, och att vi fortsatt har en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med en historiskt stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar, säger Anna Ericsson, chef verksamhetsområde Trafik.
Hon belyser också säkerhetsfrågan, med obehöriga personer på spåren.
– Under december blev knappt två tusen persontåg försenade på grund av obehöriga i spår, dessutom skedde 17 personpåkörningar.
Per-Anders Staav och TIM-pendlare anser dock att tågen inte ska behöva stå helt stilla om obehöriga setts till vid spåren, utan att för den delen äventyra säkerheten.
– Förr sänkte man farten och smög fram om det var folk på spåret, nu stannar man all trafik helt mellan Enköping och Stockholm. Sen ska man kolla av att ingen är där innan trafiken får åka. Det är klart att de som sneddat över spåret inte stannar kvar och väntar på polisen. Vi anser att tågen borde kunna rulla så de har stopphastighet.