Vi blir välkomnade till Korsängsskolans kök, av Linda Sundell, som arbetar här som kökschef.
Sedan 2018 har matsvinnet i kommunen minskat med 40 procent, en mätning som blir möjlig tack vare vågar.
– Nu mäter vi tallrikssvinnet varje dag och man märker skillnad, säger Helena Westman, som jobbat i skolköket i sju år.
Köket tar även tillvara på överbliven mat. Av rotfruktsskal görs chips och frukt som blir över blir till hälso-shots på fredagar, något som enligt kökspersonalen säger uppskattas bland eleverna.
En stor utmaning i satsningen på att minska matsvinnet har varit att få elever att inte ta mer än vad de orkar.
– Elever tar oftast mer än vad de faktiskt orkar, speciellt om de tycker att maten är god. Men det handlar såklart om att inte laga för mycket mat heller, förklarar Linda Sundell.
Mängden svinn per tallrik tycks också öka desto godare eleverna tycker att maten är. Utmaningen förstärks av att skolköket lagar mat för en så stor och varierad målgrupp. Det som går hem hos de yngre passar inte alltid de äldre och tvärtom.
Får eleverna vara med och påverka matsedlarna?
– Ja, det får de, säger Linda Sundell och förklarar att en del skolor i kommunen har matråd där eleverna kan vara med och påverka.
På Korsängsskolan har man inte haft möjlighet att starta ett matråd ännu. Däremot deltar Linda Sundell i elevrådet där eleverna får tycka till.
– Vissa elever vill jättegärna att det ska bildas ett matråd.
För att öka medvetenheten om svinnet används stationer där maten slängs, på lappar ovanför sopkärlen står det ''Tog för mycket'', ''Inte min smak'' och ''Hann inte äta upp''.
– Några kanske börjar tänka efter och reflektera lite mer över varför de slänger maten, säger Helena Westman.
Hur ser matsvinnet ut från dag till dag?
– Det varierar jättemycket, men vi ligger ändå jämnt, mellan åtta och tolv kilo per dag, berättar Linda Sundell.
Det kan låta mycket, men matsalen tar emot runt 550-600 besökare per dag, vilket motsvarar runt 13-22 gram svinn per person.
Kökspersonalen berättar att gemenskapen i gruppen spelar en viktig roll för elevernas syn på skolmaten.
– Vi trivs ihop och det smittar av sig, vi märker att vårt engagemang påverkar eleverna, säger Helena Westman.