Svar på Hemtjänsten har blivit dödens väntrum
Vi förstår att bilden av hemtjänsten som Disa beskriver berör. Den berör även oss och som vi har svarat Disa, är bemötande något vi tar på stort allvar. Vi vill ännu en gång understryka att om du, som kund i hemtjänsten, upplever att du blivit illa bemött är det viktigt att du talar om det för din fasta omsorgskontakt eller chefen för din hemtjänstgrupp. Vi är måna om att rätta till det som gått fel och att du får den hjälp och det stöd du behöver.
Men visst kan det bli fel ibland även om vi både utbildar och arbetar aktivt med bemötande. Det är människor vi har att göra med och vi har många medarbetare inom hemtjänsten.
Precis som du beskriver har vi utmaningar i att rekrytera medarbetare med rätt kompetens till hemtjänsten. Men vi ”ger inte upp”, som du skriver. Vi arbetar aktivt för att utbilda våra medarbetare i allt från bemötande till basal närvård, läkemedel och arbetsteknik. Medarbetare med svenska som andraspråk får kurser i vårdsvenska via en digital utbildningsplattform och har också möjlighet att skriva en egen språkutvecklingsplan.
Att ingen skulle reagera när en ensam kvinna svälter sig till döds, medan matlådor travas på hög i hennes kammare, är inte en bild som vi delar. Vi på hemtjänsten följer alltid upp hur våra kunder mår. Om vi är oroliga för att en kund inte äter tillräckligt eller näringsriktigt, ber vi kommunens hälso- och sjukvård att göra en bedömning.
Vi vill också lyfta fram att vi arbetar för att skapa en arbetsmiljö där våra medarbetare trivs och känner sig motiverade att göra sitt bästa. Vi vet att en god arbetsmiljö är avgörande för att kunna ge den bästa möjliga omsorgen till våra kunder.
Jag vill passa på att rikta mitt varmaste tack till våra medarbetare, som varje dag gör ett fantastiskt och viktigt arbete med att ge god och trygg vård och omsorg.