På Munksundet, söder om centrala Enköping, bor Anders Wasberg. Han är en av 160 kunder som under fredagen fortfarande är utan internetuppkoppling sedan en dryg vecka tillbaka.
– Det är jättebesvärligt att inte ha uppkoppling. Ingenting funkar ju hemma, säger han.
Förutom att inte kunna arbeta i datorn och titta på tv så fungerar inte hans system kopplat till solcellspaketet på taket.
– Jag kan inte sälja och köpa el som jag brukar utan internetuppkoppling.
Han säger att internet bröts under onsdagen förra veckan hemma hos honom. På Global connects hemsida låg information om en driftstörning i Enköping, men inte i vilket område. Han tog för givet att det gällde hans fiberuppkoppling.
Efter ett par turer med kundservice på Global connect slutade det med att han fick ringa sin bredbandsleverantör Telia för att försöka få klarhet i när det skulle bli åtgärdat. Telia visste inte att han var drabbad av avbrott och de i egenskap av underleverantör fick kontakta Global connect och göra en felanmälan.
– Det visar sig då att mitt avbrott inte alls hade att göra med den där reservdelen teknikerna väntade på. Det här gällde ett nytt ärende med ett kabelbrott söder om stan.
Ett par dagar senare hör Anders Wasberg av sig igen till Global connect för att höra om åtgärder:
– De medgav att det var större problem än de trott men att de bara lägger ut skador som driftsstörning som drabbar en mängd abonnenter, inte enskilda. Då lovade han att skicka ett mejl men kom inget.
Under gårdagen kom till slut driftstörningen upp på Global connects hemsida. Då hade det gått en dryg vecka sedan kabelbrottet.
Informationen där handlar om att tekniker lokaliserat skadeplatsen under torsdagen, men att arbetet försvåras av att den är inne på ett aktivt byggområde. Några timmar senare uppdateras felsökningen med att felet är mer omfattande än vad som först uppskattades.
Varför sändes ingen tekniker ut först en vecka senare?
– Jag tror det blivit fel med datumen på hemsidan. En eftersläpning. För det har varit två skador på samma plats som uppstod vid ett pålningsarbete, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på Global connect.
Han berättar att det var en tekniker beställd som åkte ut förra torsdagskvällen, men som inte fick tillträde till området som var en stängd byggarbetsplats.
– Efter långhelgen konstaterades att en skada till tillkommit under fredagen, säger Niklas Ekström.
Så om byggplatsen var aktiv och det orsakades en skada till under fredagen – varför var ingen tekniker där då?
– Dock utgick vi från att vi inte skulle kunna få tillträde under helgen då det varit avstängt vid tidigare försök.
Han säger att anledning till att informationen inte kommit upp på hemsidan förrän en dryg vecka senare än en intern miss i kommunikationen:
– Vi ska se över att det inte blir sådana här missar i framtiden. Vi beklagar djupt det besvär som störningen orsakat för de som är drabbade, och även att informationen inte har nått ut som den borde.
Felet som visat sig vara mer komplicerat än de först trodde har lett till att fler tekniker har tillkallats och ärendet hanteras med högsta prioritet enligt Niklas Ekström. Men det finns ingen prognos för när kunderna har internet igen.
– Vi gör allt vi kan för att åtgärda problemet så snabbt som möjligt.