Enköpings kommun har lanserat "e-förslag", den nya digitala tjänsten där du som invånare kan lämna medborgarförslag.
– Jag har väntat lite på det. Jag skickade in en intresseanmälan och sen fick jag ett mejl när det kom i gång, säger Lovisa Wahlsten.
Hon driver sedan tidigare en namninsamling på samma tema, att få till en utredning kring behovet av resursskola i kommunen. Detta för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som har omfattande stödbehov. I nuläget har Enköpingsskolorna inriktningen att jobba med inkludering i stället.
– Jag vill att man gör en ordentlig utredning kring behovet av en resursskola. För jag har inte samma upplevelse av behoven som i de svaren kommunen har gett. Det är många fler än det. Jag vill att man frågar pedagoger, jag vill att man frågar föräldrar. Många NPF-barn klarar ju inkludering, men alla gör inte det, säger Lovisa Wahlsten.
Hon har själv en åttaårig son med högfungerande autism, vilket till stor del är bakgrunden till hennes driv i frågan. Hon har även arbetat med frågor kopplade till utbildning och NPF sedan 2014.
– Vi har bott här i Enköping i fem år. Jag har träffat och pratat med både föräldrar, mor- och farföräldrar och pedagoger som inte tycker att inkluderingen fungerar. Därför behövs det alternativ till inkluderingen. Alla har rätt till en fungerande utbildning och jag vill att Enköpings kommun ska kunna erbjuda samma som andra kommuner.
Hennes e-förslag har i skrivande stund fått 147 röster, trots att 41 dagar återstår där det går att rösta på förslaget. Alla förslag som får över 50 röster kommer att tas upp i kommunfullmäktige.
Framför allt handlar Lovisa Wahlstens förslag om att etablera en resursskola för årskurs 1-9 och skapa en central undervisningsgrupp för elever i lågstadiet.
Hon menar att stigmatiseringen av barn med NPF-diagnoser även sker i inkluderingen i skolorna, där man kan peka på "den jobbiga ungen som springer omkring och skriker".
– På en resursskola finns specialkompetens och en tillrättalagd miljö så barnet kan hålla fokus istället för att försöka sortera sinnesintryck. När barnen inte kan tillgodogöra sig i den vanliga skolmiljön leder det till skolfrånvaro och föräldrar som inte kan jobba. Många av de här föräldrarna är väldigt trötta, utbrända. Man får kämpa så mycket för barnet ändå i olika instanser så en fungerande skolgång borde vara allas rättighet och inget vi ska behöva kämpa för.